Patrik förändrar för andra män och pojkar

Patrik Sjöberg är en framgångsrik man med hög status. I en stereotyp mansroll ingår inte att visa sårbarhet genom att berätta om våld och kränkningar.

Genom att träda fram och berätta att han blivit utsatt för sexuella övergrepp kan Patrik Sjöberg bidra till förändring för många människor. Särskilt för andra pojkar och män som utsatts för våld och sexuella övergrepp.

Patrik Sjöberg visar att också män kan vara offer, och hans berättelse kommer att göra det lättare för andra män att prata om det. Och det behövs. Både för att det är läkande och för att tystnad är förövarens bästa skydd.

Patrik Sjöberg berättar om skamkänslor. Vi som arbetar med våldsutsatta personer vet att de flesta som utsatts för våld och övergrepp känner skuld och skam. Särskilt om de blivit utsatta av någon de litar på. Att vara ett offer för övergrepp säger dock ingenting om dig som person. Allt ansvar och all skuld ligger hos förövaren. Inte heller är att vara ett offer ett karaktärsdrag. Det betyder inte att du är svag och kränkt för resten av livet.

Genom att säga att han är ett offer ökar Patrik Sjöberg andra män och pojkars handlingsutrymme och bidrar till att förändra mansrollen och den rädsla för svaghet som ingår i den.

Europarådets kommitté för barnfrågor driver just nu en kampanj för att bekämpa sexuellt våld mot barn. Kampanjen heter One in Five, vilket syftar på att ett av fem barn i Europa beräknas ha utsatts för någon form av sexuellt övergrepp. I åtta fall av tio är förövaren någon som barnet känner och litar på.

Inom SKR finns flera organisationer som arbetar särskilt med barn och vuxna som utsatts för sexuella övergrepp; Novahuset, ATSUB/Göteborg, ATSUB i Stockholm och Busta. Det finns också annan verksamhet som vänder sig till både killar och tjejer, till exempel 1000 möjligheter i Järfälla.

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR