Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare i Kollektivtrafiknämnden Region Skåne

Utred konsekvenserna av att ta bort biljettförsäljning på bussar

Försäljning av biljetter ombord på kollektivtrafikens bussar har troligen funnits så länge kollektivtrafiken har kört bussar i Skåne. Att stänga möjligheten att köpa biljett ombord vore en omfattande och genomgripande förändring, som kräver en grundlig risk- och konsekvensanalys, inklusive omvärldsbevakning.

Även om bara en mindre del av biljettförsäljningen numera sker ombord, så är det en möjlighet som fortsatt används av vissa resenärer, troligen påtagligt mer inom vissa kategorier av resenärer än andra.

Skånetrafiken skulle bli först i Sverige med en sådan förändring, varför vi inte har några erfarenheter nationellt att luta oss emot. Det ger enligt vår uppfattning ytterligare skäl för att noga utreda förutsättningarna före ett beslut.

Kundcentrens och ombudens roll behöver utredas grundligt och t.ex funktionshinderorganisationer ges möjlighet yttra sig, innan beslut tas i frågan.

Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och nämndsgruppledare i Kollektivtrafiknämnden, kommenterar:

-Vi har en bra start i det utredande arbete som redan gjorts från tjänstemannahåll i frågan, men vi känner att det skulle behöva utredas grundligare, med tanke på den genomgripande förändring stängd biljettförsäljning ombord på regionens bussar faktiskt skulle innebära.

-Vi stänger från Sverigedemokraternas sida inte möjligheten att ta bort biljettförsäljningen ombord på regionens bussar, men ser ett behov av att komma till botten med vilka konsekvenser det skulle få, innan vi går till beslut. Vi vill förvissa oss om att förändringen inte skulle drabba de resenärer negativt, som idag köper biljetter ombord på regionens bussar.

-Vi ser fram emot den ytterligare utredning vi nu kommer att få, tack vare att vårt återremissyrkande vann i nämnden.

För ytterligare information och kommentarer

Patrik Ohlsson, 1:e vice ordförande och gruppledare i Kollektivtrafiknämnden

patrik.j.olsson@skane.se