Kommunstyrelsen 1 mars

På dagens kommunstyrelsesammanträde den 1 mars yrkade SD Malmö bland annat avslag på en ansökan från Cirkus Syd om medel till cirkusfestivalen Lighthouse Circus Nights 2023.

Sverigedemokraterna Malmös oppositionsråd, Magnus Olsson, kommenterar:

- Detta är en ansökan från föreningen Cirkus Syd där Malmö stad vill att vi ska bistå med 900 000 kronor till en cirkusfestival. Malmö befinner sig i ett sådant ekonomiskt utsatt läge att det inte är rimligt för oss politiker att bevilja pengar till sådana här projekt. Inträdet till festivalen ska även vara gratis, där vi menar att en viss självfinansiering måste finnas med.

Under sammanträdet valde även SD Malmö att ta upp ett ansökan från föreningen Amanah som har beviljats ett bidrag om 500 000 kronor av kommunstyrelsens arbetsutskott.

- Vi i SD Malmö värnar om varje skattekrona. Varje slösad skattekrona är en stöld från Malmöborna. Dessutom har vi tidigare kritiserat en av profilerna i föreningen. Vi menar att det är högst olämpligt att en organisation, där en av huvudprofilerna som vi har kritiserat är frontfigur, ska få medel från kommunen.