Ungdomar, framtid och omvärld i fokus på Bergsåker

Ungdomar, framtid och omvärld i fokus på Bergsåker

Helgen den 26-27 augusti är det Norrvidden Sundsvall Open Trot med tävlingar i världsklass. Festen inleds redan på fredagen med ett seminarium för travsportens organisationer där vi ställer oss frågan; har vi rätt tempo för omvärlden?

Genom projektet Framtidsspaning 2.0 – ett gemensamt projekt inom Hästnäringens Ungdomssatsning, HUS* – anordnar Svensk Travsport och Bergsåker en seminariedag kring frågor som berör framtidens aktiva; tillväxtproblematiken och ungdomsfrågornas prioritering. Målsättningen med Framtidsspaning 2.0 är att få fler ungdomar till hästnäringen samtidigt som de unga som finns i organisationerna ska beredas plats

– Det här är ständigt aktuella frågor och utmaningar och det känns väldigt inspirerande att genomföra en sådan här dag som en del i ett större projekt inom hästnäringen. Vi vill inspirera travsportens organisationer att lyfta blicken och omvärldsspana utifrån de samhällstrender som finns idag. Vi hoppas även få fart på dialogen mellan dagens och morgondagens aktiva och beslutsfattare inom travet, säger Sara Strömberg, ungdomsansvarig på Svensk Travsport och moderator under dagen.

Mats Norberg, ledamot i såväl Bergsåkers som Svensk Travsports styrelse, och Annika Söderholm som är utbildningsansvarig på Bergsåker, har hållit i de praktiska detaljerna.

– Det här är tredje året vi genomför ett seminarium på fredagen i samband med Norrvidden Sundsvall Open Trot och vi vill göra det till en tradition. Ungdomsfrågorna måste prioriteras och genom att sätta fokus på dem i samband med en sådan här helg då förutsättningarna är på topp med det stora VIP-tältet på plats och sport i världsklass, hoppas vi kunna lyfta frågorna ytterligare, säger Mats Norberg.

– Inbjudningar har gått ut till samtliga travbanor och basorganisationer från Romme och norrut, samt till andra samarbetsorganisationer. Det har varit ett stort intresse och det kommer såväl ungdomar som beslutsfattare till Bergsåker. I dagsläget har vi närmare 100 anmälda, men det är ett stort tält så fortfarande finns platser kvar, säger Annika Söderholm.

Föreläsare och processledare under dagen är Helena Carlsson som har arbetat inom Hästnäringens Ungdomssatsning med projektet Framtidsspaning 2.0 sedan i våras. Helena arbetar även på Riksidrottsförbundet (RF)och hon har en lång erfarenhet av förtroendeuppdrag inom ridsporten. För närvarande sitter hon som ordförande i Svenska Ridsportförbundets centrala ungdomssektion och är även ledamot i Svenska Ridsportförbundets styrelse.

Vill du vara med?
Det finns platser kvar.

Anmäl till Annika Söderholm på annika.soderholm@bergsaker.travsport.se eller 060-669670 senast den 24 augusti.

Deltagaravgift är 400 kronor, inklusive lunch, fika och middag samt tävlingar på kvällen. Ungdomar under 25 år betalar 200 kronor.

Plats: VIP-tältet (dubbeldäckaren) på Bergsåker.

Datum och tid: 26 augusti klockan 11.30 . För program se bifogad PDF.

Bergsåkers webbplats: www.bergsaker.com

*Hästnäringens Ungdomssatsning, HUS, finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten. Av HNS ekonomiska medel har fem miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, western, islands- och brukshästar 2011. Framtidsspaning 2.0 är ett gemensamt projekt inom satsningen och liknande träffar kommer att genomföras i november på Solvalla och Jägersro. Läs mer om hela projektet Framtidsspaning 2.0 på HNS hemsida www.nshorse.se.

Svensk Travsport är huvudorganisation för den svenska travsporten. Vi  leder, organiserar och utvecklar travsporten samt fungerar som ett serviceorgan för landets travsportsintressenter. För oss står hästen i centrum och vi värnar om våra hästar med kunskap, kärlek och respekt. Att säkerställa och ständigt utveckla djurskyddet och säkerheten inom travsporten är därför våra två viktigaste uppdrag.