E3 – Sveriges största treåringsserie!

2011 erbjuder E3:

• Över 16 miljoner i prispengar
  • Prispengarna för ston höjs med drygt 1,1 miljon
  • Fyra finaler med 800 000 kr i förstapris, uttagningar med 80 000 kr i förstapris, fyra consolations med 100 000 kr i förstapris samt 42 E3-bonuslopp med minst 40 000 kr och 8-priser
  • Jämställdhet– lika prispengar i E3-final (Öppen klass) och E3-final Ston samt consolations
  • I finalerna utgår 10% extra i uppfödarpremie

E3 är populärare än någonsin!

Fler och fler anmäler sitt intresse för att delta i E3-serien och inför 2011 är E3 populärare än någonsin. Efter tre insatser inför 2011 kvarstår 1 690 hästar (1 509 inför 2010), vilket innebär att det finns mer pengar att köra om. E3 har haft en uttalad målsättning att öka prispengarna för ston och när nu tillfälle ges så satsar E3 på stona. Vilket medför att vi kan erbjuda samma prispengar för E3-finalen Ston som E3-finalen (Öppen klass) och på så sätt höjer vi statusen på E3-final Ston till Grupp 1 nivå.

2011 kör E3 om 800 000 kr i förstapris i samtliga finaler, 80 000 kr i förstapris i alla uttagningslopp samt 100 000 kr i förstapris i alla E3-consolations. De stora höjningarna kan genomföras sedan en sponsor kontrakterats – Svenska Foder, samt att E3 förfogar över betydligt större insatsmedel än tidigare, vilket skall fördelas ut i prispengar.

Satsning på ett starkt E3-koncept för fredag/lördag
E3-finalerna är nu kopplade till två finalomgångar inom V75, vilket också skapar en möjlighet att förstärka fredagens lopp. E3 körs som dubbeltrav fredag/lördag även i fortsättningen men med en starkare satsning på fredagen. Förutom Finalen i E3 Stoklass, två consolations kommer ett nyinstiftat stayerlopp kallat E3000 med 100 000 kr i förstapris att köras.

Fredagens V65- konceptet under finalhelgen ser lika ut på samtliga banor:

• E3-final Ston - 800 000 kr i 1:a
  • 2 E3-consolations - 100 000 kr i 1:a
  • E3000 – Stayerlopp - 100 000 kr i 1:a
  • Diamantstoet - 100 000 kr i 1:a (ej klart)
  • Stoelit/alt. högt doterat kallblodslopp
  • Dagens flex - 40 000 kr 1:a
  • Ramlopp, 4 a´ 25 000 kr i 1:a

Satsning innebär att hästägarna tävlar om närmare 3 miljoner i prispengar bara under fredagen.

Information om vad som händer i E3 under 2011…

Åtta priser i bonusloppen 2011

Varje E3-bana kör 7 bonuslopp och från 2011 med åtta priser. 18 av de 42 bonusloppen är förbehållna ston.

Ny sponsor/samarbetspartner
Svenska Foder
är ny sponsor för E3, ett treårskontrakt har nyligen signerats.

Namnändring på finalerna
E3-Final
och E3-Final Ston blir rubrikerna på finalerna.

Nytt tävlingsschema 2011
Tävlingsschemat anpassas efter banornas övriga storloppsprogram. Bergsåker, Eskilstuna och Färjestad kör därför i fortsättningen alltid långa finalen medan Gävle, Romme och Örebro arrangerar korta finalerna. Uttagningsloppen alternerar dock mellan alla sex banorna. Revanscher körs som tidigare som en avslutning på året med 300 000 kr i förstapris. E3-serien 2011 erbjuder totalt 76 lopp, varav 42 bonuslopp, 24 uttagningslopp, 4 finaler, 4 consolations och 2 revanscher.

2011 års program med tävlingsdagar:

• Medeldistans - Uttagningslopp– Färjestad 20 juni - Finaler – Bergsåker 1 och 2 juli.
  • Kort distans - Uttagningslopp – Örebro 9 augusti - Finaler – Romme 19 och 20 augusti
  • Revanscher Gävle ston 27 november – Eskilstuna öppen klass 29 november

Lärlingslopp/Ungdomslopp på E3-dagar
E3-banorna kommer under året att köra en serie lärlingslopp för E och F-licensinnehavare. Ett försök körs på varje bana där de två främsta kvalar in till en final som avgörs på V75-dagen, som ett ramlopp under den senare/korta E3-finalhelgen. Vinnande körsven får ett stipendium på 20 000 kr.

Kort om E3 – Sveriges största treåringsserie

• E3-serien spänner över hela året
  • Över 16,6 miljoner i prispengar och uppfödarpengar
  • 70% av startande hästar i E3-serien tjänar tillbaka insatsen
  • Dubbla uppfödarpremier i finalerna
  • 42 E3-bonuslopp varav 18 är förbehållna ston

Med Vänliga hälsningar                                                                                     Styrelsen för E3 Travlopp AB

Sörmlands Travsällskap
Sundbyholms Travbana
635 08 Eskilstuna

Fax 016-966 63
Internet www.e3.se

Svensk Travsport har till uppgift att leda, organisera och utveckla verksamheten inom sporten Svensk Travsport skall utfärda gemensamma regler och bestämmelser samt att företräda sporten gentemot staten och utlandet. Svensk Travsport  är också ett serviceorgan för sällskapen, aktiva och intresserade.