Fredrik har fem anledningar att hoppas på fjärde Derbysegern

Fredrik har fem anledningar att hoppas på fjärde Derbysegern

Fredrik Reuterskiöld har vunnit Svenskt Derby tre gånger sedan 2004. Varje gång med två års mellanrum. På söndag har hemmatränaren fem goda anledningar att hoppas på en fjärde Derbytriumf. De stavas Aces Star, Hurry Lime, Major Calloway, Halos In The Hall och Chenango.

Att ha fem hästar till start i Svenskt Derby är naturligtvis bara det en stor bedrift. Men ingalunda någon slump. Fredrik Reuterskiöld är kanske den svenska tränare som mest målmedvetet matchar sina hästar mot Svenskt Derby. Men färden dit är lång och allt annat än spikrak. För Fredriks treåringar började resan på Keenland auktionen i USA hösten 2008. Samtliga är nämligen uppfödda i det stora galopplandet i väster.

- Det ser kanske lätt ut, men att hitta bra åringar i USA ingen enkel uppgift. Även om jag så här långt inte har fått fram den där riktiga stjärnan så måste jag vara nöjd med utfallet. I stort sett samtliga hästar i årgången presterat både jämnt och bra, säger Fredrik.

I Fredriks kvintett är det främst Chenango som övertygat i de senaste starterna. Stall Tandems Victory Galop-son kommer med två raka förstaplatser i raden. Senaste segern var i Derby Trial där han i stort sett spårade hela vägen över de 2 400 meterna och besegrade stallkamraten Major Calloway med en dryg längd.

- Chenango är en häst med utpräglade stayeregenskaper. Tyvärr saknar han lite av den speed som ofta kan bli avgörande i ett Derby, säger Fredrik, som istället taxerar Aces Star som stallets främsta chans på söndag.

Skimmelhingsten visade riktigt goda takter redan som tvååring och segern i Vinterfavoriternas Pris gjorde att han utsågs till Årets 2-åring i Sverige. I år har U S Star Racings häst endast gjort två starter.

- Aces Star fick tyvärr en infektion i mitten av maj och blev riktigt sjuk. Han årsdebuterade i Open Mile och gjorde det helt okej som trea med tanke på att han var relativt tunt jobbad.

Aces Stars senaste start var i penningstinna Voterlöpning, där han slutade god tvåa bakom en av sina värsta konkurrenter på söndag, stall Castros Moe Green.

- Aces Star är fortfarande under utveckling och jag är ganska säker på att han är närmare Moe Green på söndag än de 4,5 längder som skilde dem åt i Voterlöpning. Jag bedömer att Aces Star är min bästa chans på förhand, säger Fredrik.

Major Calloway har hunnit göra fyra starter i år. Efter ett inte helt lyckat framträdande i Norskt 2000 Guineas var han positiv tvåa bakom stallkompisen Chenango i Derby Trial på hemmaplan. På söndag rids Stall Tredje Mannens hingst av den engelske jockeyn Alan Munro.

- Major Calloway är precis som Aces Star på väg upp i form. Han är distanssäker och trivs fint på Jägersrobanan.

Riktigt lika distanssäkra är nog inte Hurry Lime och Halos In The Hall. Den sistnämnde var visserligen fyra i Derby Trial i sin enda start över derbydistansen. Hurry Lime har aldrig startat över fullvuxna 2 400 meter, men vann ett lopp över 2 000 meter i våras. Båda hästarna rids dessutom av två nya namn i derbysammanhang, den unge jockeyn Shane Karlsson och stallets lärling Valmir De Azeredo.

- Jag tycker att det är trevligt att vi fått fram en ny ung svensk jockey och därför frågade jag Shane om han ville rida. Halos In The Hall är inte helt lätt att hantera och med tanke på att Valmir rider honom till vardags så tror jag att han kommer att fungera fint med tillsammans med hästen även i tävlingssammanhang, avslutar Fredrik, som vet vad som krävs för att vinna Svenskt Derby.

2004 tog han sin första seger i galoppens blå band med Zenato. 2006 gjorde Mad Dog Slew om prestationen och två år senare hemförde stallet sin tredje derbytriumf med Swing That Cat. Om mönstret håller i sig med en Derbyseger vartannat år kan vi alltså räkna med ett nytt besök i vinnarcirkeln på söndag. Frågan är då bara vilken häst i Fredriks kvintett som är först över mållinjen.