Elis Textil Service skriver hyresavtal med Svenska Hus – vill komma närmare sina kunder

Svenska Hus hyr ut till den ledande aktören inom textil- och hygienlösningar för att kunna effektivisera deras distribution till centrala Stockholm. Den 1 juli tillträder Elis Textil Service AB sin nya lokal på Fiskhallsvågen 16 där de planerar växa och expandera långsiktigt.

– Genom att flytta vår hub i södra Stockholm till Östberga så tjänar vi både tid och kilometer vid distribution av textilier till innerstan, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Elis.

Lokalen omfattar 1 090 kvm och har gott om lageryta för Elis olika tjänster. Under mer än 70 år har de arbetat utifrån en cirkulär affärsmodell där de erbjuder textillösningar åt hotell, restauranger, vårdgivare, industrier och fastighetsägare. Genom att äga hela kedjan från design och logistik till tvätt och återvinning kan de ansvara för en så hållbar verksamhet som möjligt – både för klimat och människor. Elis finns representerade på en rad platser i både Sverige och Europa. De arbetar ständigt med att ta fram nya innovativa lösningar för logistiksystem, nya kollektioner och självbetjäningssystem.

Östberga är en expansiv stadsdel i södra Stockholm där Elis får sällskap av andra industrier – men också nära till grönområden och idrottsplaner. Stadsdelen växer i snabb takt och planen för den nordvästra delen av Östberga är cirka 570 nya bostäder i en blandning av hyres- och bostadsrätter. De goda förbindelserna till kunderna i centrala Stockholm gör att bolagets tjänster – att tvätta, laga och hyra ut textilier – blir betydligt mer tidseffektiva.

– Vi prioriterar alltid varje hyresgästs behov samt önskemål och efter en grundlig behovsanalys så vill vi erbjuda rätt lokal på lång sikt, säger Mehrab Navabi, uthyrningsansvarig på Svenska Hus i Stockholm. I Elis fall var det ökad närhet till kunder och vässad arbetseffektivitet det viktiga. Det är roligt att kunna säga att lokalen de flyttar in i verkligen uppfyller de behoven.

Mehrab Navabi, uthyrningsansvarig Stockholm, Svenska Hus
010-603 93 45, mehrab.navabi@svenskahus.se

SVENSKA HUS är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag och bedriver verksamhet i landets tre storstadsregioner. Vi förvärvar, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella lokaler. Vårt kundfokus är starkt och vi förenar långsiktiga affärsmässiga strategier med ett tydligt hållbarhetstänk. Hyresvärdet uppgår till drygt 642 Mkr och fastighetsbeståndets marknadsvärde uppskattas till cirka 8,5 Mdkr. Svenska Hus har 55 medarbetare, huvudkontoret ligger i Göteborg och bolaget är en del av koncernen Gullringsbo Egendomar.