Ny elitorganisation inom svensk simning

Ny elitorganisation inom svensk simning

Svenska Simförbundet har utsett Ulrika Sandmark till ny förbundskapten i Simning. Samtidigt med hennes utnämning offentliggjordes även de två tränare som kommer att vara ansvariga för Svenska Simförbundets och SOKs satsning på ett Nationellt elitcentra på Eriksdalsbadet i Stockholm. Ansvariga för denna satsning, kallad NEC, blir den erfarna ryssen Andrei Vorontsov och Sarah Sjöströms tränare  Carl Jenner.

- Det har varit en relativt lång process innan alla pusselbitar föll på plats, men jag är idag väldigt glad att kunna presentera denna trojka som kommer att utgöra ett starkt tillskott till svensk Simning, säger Förbundsdirektör Bengt Jönsson.
Svenska Simförbundets Sportchef Henrik Forsberg som övergripande ansvarig för svensk simning utveckling framöver är också nöjd idag. – Det känns bra att vi har fått ett starkt ledningsteam på plats med stor erfarenhet och kompetens. Vårt gemensamma fokus framöver kommer att ligga på en långsiktig utveckling som ger simmarna en chans att utvecklas  och prestera på maximal nivå.

Ulrika Sandmark
Ulrika har under 2012 haft rollen som Team Manager och ansvarig för landslaget. I sin aktiva karriär simmade Ulrika på landslagsnivå med en 10:e plats på EM som bästa placering. Hon har också ett flertal SM-guld som aktiv simmerska på 800 och 1500 fritt. Ulrika är utbildad pedagog i svenska, engelska och tyska och arbetar idag som lärare på gymnasienivå. Sedan slutet av 80-talet har Ulrika arbetat som simtränare i Spårvägen och sedan 1996 som huvudtränare i Väsby SS. Ulrika har genomgått alla SSFs tränarutbildningar. I slutet av 1990-talet var hon tränare för det svenska juniorlandslaget vilket hon sedan fortsatte med 2001-2002. 2003 blev Ulrika utsedd till förbundskapten för juniorlandslaget, en roll hon hade fram till 2006. Under 2008-2009 har hon varit utsedd som tränare för seniorlandslaget.

Carl Jenner
Carl kommer ursprungligen från Storbritannien där han arbetade som simtränare i Haywards Heath 1985-1990. Han flyttade till Sverige 1993. Åren 1995-1997 gick han Bosöns 2-åriga tränarutbildning. Carl har också genomgått såväl Svenska Simförbundets tränarutbildning som motsvarande i Storbritannien. Sedan 1996 har Carl arbetat som tränare i Södertörn SS, både som ungdomstränare, chefstränare och elittränare. De senaste fem åren har han haft ansvar för Sarah Sjöströms träning och planering. Carl var mellan åren 2001-2005 tränare för de svenska ungdoms- och juniorlandslagen. Perioden 2009-2012 har Carl var tränare för seniorlandslaget där han varit med på såväl EM, VM och OS samt ett flertal landslagsläger.

Andrei Vorontsov
Andrei kommer ursprungligen från Ryssland där han bland annat arbetat som förbundskapten 2009-2012. Åren 1999-2008, arbetade han inom brittisk simning. Han var huvudtränare på träningscentrat vid universitet i Bath samt arbetade som regionsansvarig för talangutveckling för Brittiska Simförbundet. Andrei har sedan 1970-talet erfarenhet  av simträning på alla nivåer och av olika nationella system. Förutom Ryssland och Storbritannien har Andrei även arbetat som tränare i Malaysia och Singapore och har också det Amerikanska Simförbundets högsta simtränarutbildning. Han har tränarerfarenhet  från OS, VM, EM, EJM. Andrei har en doktorsexamen och är docent vid Russian State Academy of Physical Education och har författat ett antal vetenskapliga publikationer och böcker inom  bland annat hydrodynamik i simning, simteknik, avancerade metoder för styrketräning i simning, och framgångsbegränsande faktorer i simning . Han är en flitigt anlitad föreläsare vid både internationella tränarkonferenser och vetenskapliga konferenser.

För ytterligare information kontakta Förbunddirektör Bengt Jönsson på 070-658 12 58 eller sportchef Henrik Forsberg på 073-372 20 00.

Svensk Simidrott är en av de största och mest framgångsrika idrotterna i Sverige. Svensk Simidrott består av idrotterna Simning, Simhopp, Vattenpolo och Konstsim och är organiserad i Svenska Simförbundet som har närmare 120 000 medlemmar i 330 föreningar. Simning är en livslång idrott med närmare en miljon svenskar som motionssimmar regelbundet, totalt görs det över 30 miljoner besök i simanläggningarna runt om i Sverige varje år. Allmän simkunnighet är också en av de prioriterade områdena som Svenska Simförbundet arbetar med.