Snart är det säsongspremiär för ATG Riders League! Kajsa Björe, en av förra säsongens två totalsegrare, är en av ryttarna i startfältet. Foto Roland Thunholm.

Efterlängtad säsongspremiär för ATG Riders League

Snart är det dags! På torsdag drar den nya säsongen av ATG Riders League äntligen igång. Den populära hoppserien lockar som alltid ett starkt startfält där ryttarstjärnor som bland annat Jens Fredricson väntas till säsongsstarten den 25-27 juli på Åby Arena utanför Göteborg.

ATG Riders League är en svensk serietävling i hoppning på 135- och 150-nivå som rids med sex delfinaler och en totalfinal. Upplägget skiljer sig åt från vanliga klasser då ATG Riders League avgörs i ett antal heat där publiken bjuds på fartfyllda ritter när toppryttarna slåss om att vinna heaten. De ekipage som har minst antal fel och är snabbast går vidare till lördagskvällens finaler, där det finns gott om prispengar att hämta. Under säsongen samlar ryttarna poäng i de olika delfinalerna där de bästa tar sig hela vägen till den stora finalen under Gothenburg Horse Show. ATG Riders League hade premiär 2019 och på torsdag inleds alltså en ny spännande säsong på Åby Arena under Westcoast Equestrian Week.

- I ATG Riders League kombineras bra hästsport med spännande spel. Det konceptet har varit vårt DNA ända sedan starten 1974 och det känns härligt att vi nu ska dra igång ännu en säsong av den populära ligan, säger Camilla Hasselström, Head of External Communication på ATG.

Över 100 ekipage är anmälda till 135-touren som bjuder på ett namnstarkt startfält med bland annat fjolårets totalsegrare Kajsa Björe som kommer till start med flera hästar. Till den högre klassen är nästan 30 ekipage anmälda då startlistan bjuder på toppnamn som bland annat Jens Fredricson. Jenny Johansson, som vann flera av 135-tourens delfinaler förra säsongen, väntas till start i båda klasserna.

- ATG Riders League betyder mycket för svensk ridsport. Tävlingarna är omåttligt populära bland ryttarna och lockar varje säsong spännande startfält med såväl våra största ryttarnamn som unga stjärnskott, säger Andrea Barth, sportchef på Svenska Ridsportförbundet.

I förra säsongens totalfinal, som avgjordes på GHS i februari, vann alltså Kajsa Björe 135-touren med Ballyshan Copa Cabana medan Rolf-Göran Bengtsson och Caillan tog hem vinsten i 150.

Regler hittas här: Övriga regler - häst | Svenska Ridsportförbundet
      Klasserna sänds live på Equisport och på ATG Live.
      För mer information om Westcoast Equestrian Week besök https://westcoastequestrianweek.com/

ATG Riders League säsongen 2024/2025

Vecka 30 Equine Club West RF/WEW Åbytravet