Tre konståkningssvenskor i EM nästa år

Tre konståkningssvenskor i EM nästa år

Det blir tre svenskor till EM nästa år, tack vare att Viktoria Helgesson blev femma, och Joshi Helgesson åtta under lördagens EM-final i Zagreb. Men det blev en riktig nagelbitare, där båda systrarna fick slita hårt.

Viktoria Helgesson tangerade därmed sin femteplats från förra året, som i sin tur var Sveriges bästa placering på ett mästerskap sedan 1937. Att Sverige lyckas placera sig så bra att landet får skicka tre damer till ett mästerskap har inte heller inträffat i modern tid.

Men det satt hårt åt. Viktoria Helgesson landade fyra bra trippelhopp, men två tänka tripplar blev det bara enkelhopp av. I stället bärgade hon sin placering tack vare graciös stil, steg i världsklass, och en känsla för musiken som få kan matcha. Hennes slutresultat blev 155,72.

Joshi Helgesson landade flera bra trippelhopp men fick lite oturliga landningar på ett par andra, vilket stal kraft. Trots det kämpade hon hela vägen in i mål och spelade ut hela sitt charmregister. Åttondeplatsen, med 150,40 poäng, är två pinnhål upp från fjolårets resultat.

Därmed fick svenskorna en total placeringspoäng på 13, vilket är precis på gränsen för att få skicka tre deltagare till nästa års mästerskap i Budapest. Och om två år är det EM i Stockholm, Globen.

Här är hela resultatlistan

För kontakt med åkarna: