Rekordmånga hundar på HUND2007

Till helgen kommer över 10 000 hundar till Stockholmsmässan för att delta på HUND2007. Utställningen är den största genom tiderna med 9 346 hundar av 294 olika raser. Dessutom tillkommer en blandrashund, som kommer att delta i lydnadsprov! Till de största raserna hör tax med sammanlagt 281 anmälda hundar av olika storlekar och hårlag, chihuahua med 230 anmälda hundar och flatcoated retriever med 188 hundar. Tre raser har aldrig tidigare ställts ut i Sverige. Det är holländska saarloos wolfhond, franska braque d'auvergne och rumänska ciobanesc romanesc mioritic. Hundar från sammanlagt 24 länder samlas i Stockholm, bland annat från Ryssland, Japan, Kuwait och USA. Även domarkåren har en internationell prägel med domare från hela 18 länder, de flesta från Europa men också långväga gäster från till exempel Australien och Brasilien. Utöver utställningen, där hundarna bedöms exteriört, kommer det bli tävlingar i agility, lydnad och freestyle samt både svenska och nordiska mästerskap i junior handling. På rasklubbstorget finns chansen att stifta närmare bekantskap med omkring 140 raser. Det är ett bra tillfälle för den som tänker skaffa hund att se många raser på riktigt och kunna fråga erfarna ägare. Det kommer även att bli en rasparad en gång per dag både lördag och söndag i finalringen där raserna från rastorget presenteras. HUND2007 är inte bara en stor hundutställning, det är också den största tillbehörsmässan för hundar i Norden. I år finns det omkring 130 företagsmontrar där man kan köpa det mesta i hundväg. Perfekt julklappsshopping för hundägaren! SKK har också valpar till salu – i form av mjukishundar som gärna vill ha en ägare till jul. Naturligtvis levereras valpen med friskintyg och köpeavtal! Årets Polishund, Årets Narkotikahund, Årets Bragdhund, Årets Lydnadshund samt Årets Uppfödare kommer att få ta emot pris under utställningsdagarna. Information om Årets Narkotikahund, Årets Polishund och Årets Bragdhund finns att läsa i tidigare pressmeddelande. Under helgen bemannar vi Stockholmsmässans presscenter dit press, teve, radio och är välkomna från 08.30. Anmäl er gärna i förväg till Hans Rosenberg eller direkt till Stockholmsmässan, www.stofair.se. Presslegitimation alternativt intyg från uppdragsgivare krävs för att få tillgång till mässans presscenter. Resultat kommer att läggas ut fortlöpande på SKKs webbplats, www.skk.se, där också högupplösta bilder finns att hämta. Mer information om vad som händer på HUND2007 finner du på www.skk.se. För mer information kontakta Hans Rosenberg pressansvarig, Svenska Kennelklubben Telefon 08-795 30 18 • Mobil 070-583 83 32 • E-post hans.rosenberg@skk.se Ulf Uddman vd, Svenska Kennelklubben Telefon 08-795 30 10 • Mobil 070-752 36 30 • E-post ulf.uddman@skk.se Lördagen 15 och söndagen 16 december: Stockholmsmässans Presscenter Telefon 08-749 42 86 Tider för HUND2007 Alla tider är ungefärliga Lördag 15 december 08.30 Agria Freestyle Cup (Dans med hund) 10.30 Rallylydnad 10.50 Modeuppvisning 11.00 Uppvisning säkerhetssök 11.15 Uppvisning narkotikasök 11.30 Uppvisning polishund 11.45 Uppvisning jakthund 12.00 Rasparad 13.15 Prisutdelning Agria Freestyle Cup 13.30 Uppvisning IPO 13.45 Uppvisning freestyle 14.00 Filmtajm 15.00 Finaltävlingar 15.15 Prisutdelning, Årets Polishund, Narkotikahund och Bragdhund 16.10 SM junior handling, finaler 17.40 Slut Övriga tävlingar start kl 8 Agility, inoff. tävlingar, ring 10 start kl 9 SM junior handling, ring 2 start kl 8 Lydnad elitklass, ring 69/70 Söndag 16 december 09.00 Öppna freestyletävlingar (Dans med hund) 10.30 Rallylydnad 10. 50 Uppvisning freestyle 11.00 Uppvisning av IPO 11.15 Uppvisning av jakthundar 11.30 Uppvisning freestyle 11.45 Modevisning 12.00 Rasparad 13.15 Uppvisning säkerhetssök 13.30 Uppvisning polishund 13.45 Uppvisning narkotikasök 14.00 Filmtajm 15.00 Finaltävlingar 15.15 Bo Jonssons lydnadsfond 15.20 Nordiska mästerskap i junior handling 17.50 Årets BlåGula hund 18.10 Årets lydnadshund 18.15 Årets Uppfödare 18.20 Best In Show Övriga tävlingar start kl 8 Lydnad elitklass, ring 56/57 start kl 8 Agility, int. tävlingar, ring 10 start kl 9 NM, junior handling, ring 2 start kl 9 Freestyle, ring 9