Över 7 000 hundar på HUND2004

Till helgen kommer över 7 000 hundar av 271 olika raser till Stockholmsmässan för att delta i Svenska Kennelklubbens utställning HUND2004, Sveriges största hundutställning. HUND2004 är den näst största utställningen genom tiderna och har deltagande hundar från framför allt Norden men även från England, Estland, Frankrike, Italien och Schweiz. Även domarkåren har en internationell prägel med domare från flera länder i Europa och från USA, Australien och Israel. Utöver utställningstävlingarna med den exteriöra bedömningen av hundarna kommer det bli tävlingar i lydnad, agility och junior handling. De svenska mästerskapen i junior handling kommer att avgöras på HUND2004 och vinnaren där får åka till England för att representera de svenska färgerna på engelska Cruft’s, världens största hundutställning. Det kommer också att bli tävlingar i freestyle, en gren som närmast kan beskrivas som dans med hund. På rasklubbstorget finns chansen att stifta närmare bekantskap med omkring 130 raser. Det är ett bra tillfälle för den som tänker skaffa hund att se många av raserna på riktigt och kunna fråga erfarna ägare till raserna. Det kommer även att bli en rasparad en gång per dag både lördag och söndag i finalringen. På en “dogwalk” kommer hundarna från rasklubbstorget att paradera medan de får en kort presentation. HUND2004 är inte bara en stor hundutställning, det är också den största tillbehörsmässan för hundar i Norden. I år är den rekordstor med över 130 företagsmontrar där man kan titta på och köpa det mesta i hundväg. Perfekt julklappsshopping för hundägaren! Årets Polishund, Årets Narkotikahund, Årets Bragdhund samt Årets Hund kommer att få ta emot pris under utställningsdagarna. Information om Årets Narkotikahund, Årets Polishund och Årets Bragdhund finns att läsa i tidigare pressmeddelande. Pressmeddelande om BIS-vinnare, Årets Hund, m m kommer att läggas ut söndag kväll på SKKs webbplats, www.skk.se, tillsammans med en högupplöst bild på BIS-vinnaren. Under helgen bemannar vi Stockholmsmässans presscenter dit press, teve och radio är välkomna från 08.30. Anmäl er gärna i förväg till Hans Rosenberg eller direkt till Stockholmsmässan, www.stofair.se. Presslegitimation alternativt intyg från uppdragsgivare krävs för att få tillgång till presscentret. Tider för HUND2004 Alla tider är ungefärliga Lördag 11 december 09.30 Final Agria Freestyle Cup 11.00 Uppvisning av service- och signalhundar 11.30 Modeuppvisning 11.40 Linedance med hundar 11.45 Vad händer i utställningsringen? 12.00 Rasparad 13.30 Modeuppvisning 13.40 Linedance med hundar 15.00 Finaltävlingar 15.00 Inledning Nordisk vinter-etno 15.10 Prisutdelning, Årets Polishund, Årets Narkotikahund, Årets Bragdhund 16.40 SM Juniorhandling, final 18.20 Årets Blå/Gula hund 18.35 Slut C-hallen: 8-17 Agilitytävlingar 8-16 Lydnadsklass I - III, elit 9-13 Junior handling Söndag 12 december 08.00 Öppna freestyletävlingar 10.00 Vad händer i utställningsringen? 10. 15 Modevisning 10.25 Linedance med hundar 10.30 Junior handling - vad är det? 11.00 Uppvisning av service- och signalhundar 11.30 Freestyleuppvisning 12.00 Rasparad 13.30 Linedance med hundar 13.35 Modevisning 13.45 Lydnadsuppvisning 15.00 Finaltävlingar 15.00 Inledning Nordisk vinter-etno 15.10 Årets Lydnadshund 17.25 Årets Uppfödare 17.30 Årets Hund 2004 17.40 Best In Show C-hallen: 8-15 Agilitytävlingar 9-14 Lydnadsklass I - III, elit 9- Junior handling PR-ansvarig Hans Rosenberg Tel: 08-795 30 18, 070-583 83 32 e-post: hans.rosenberg@skk.se VD Ulf Uddman Tel: 08-795 30 10, 070-752 36 30 e-post: vd@skk.se