Hinder för att rösta?

Valdagen närmar sig. Här kommer viktig information ifrån Funktionsrätt Sverige.

I Sverige saknas samlade data och dokumentation om vilka hinder, när och var det förekommer, men det finns rapporter om personer som till exempel inte har fått röstkort från sin ställföreträdare, att personer inte får tillgång till ledsagare för att ta sig till röstlokalen, att individer saknar information eller att det finns bristande tillgänglighet till vallokaler och andra hinder i samband med röstmottagning. Nu vill vi att berättelserna dokumenteras!

Funktionsrätt Sverige har tagit fram ett formulär för att rapportera hinder i samband med valet. Om du som medlem, antingen med Downs syndrom själv, eller som anhörig till någon med DS som upplever hinder för att rösta så kan du rapportera det. All information finns via den här länken: www.funktionsratt.se/valhinder.

Via webbsidan finns också en länk till formuläret som används för att rapportera hinder. Observerat att du INTE ska skriva ditt eget namn, eller personen med DS namn när du fyller i formuläret. Detta pga GDPR och att det som skrivs i formuläret ska utmynna i en rapport. Gör i stället så att du skriver Mickan Lüning som namn och skickar ett mail till info@svenskadownforeningen.sei samband med att du fyller i formuläret. (Detta för att Funktionsrätt ska kunna återkoppla till Svenska Downföreningen vid frågor) I rubriken på mailet skriver du VALHINDER. Du behöver inte skriva något i själva mailet.

Länk till mer information

Övrig information inför valet från Funktionsrätt.
På deras valsida hittar ni allt från inspelade partiledarutfrågningar, rapporter kring sakfrågorna till filmer om våra valbudskap och mycket mer.

Länk till valkompassen

Länk till partianalys