Tre juniorpar till VM i Rock’n’roll

Hela tre svenska juniorpar är uttagna för att i helgen representera Sverige när VM i Rock’n’roll för juniorer går av stapeln i Schaffhausen i norra Schweiz.

Alex Lindkvist och Lisa Nilsson samt Samuel Reitmaier och Rebecca Lindeberg, båda paren från Halmstad, tillsammans med Niklas Skarin och Elin Hansson från Fjällbacka är de tre par som representerar i blågult under helgens mästerskap. Med till mästerskapet åker också förbundskapten Nicklas Nyberg för att se till att dansarna får de bästa förutsättningarna gentemot deras 43 konkurrenter. Dansare från totalt fjorton olika nationer deltar i klassen och förutom att kora världsmästare i Rock’n’roll junior koras även världsmästare i Rock’n’roll ungdom och Rock’n’roll Girl Formation junior.

Förutom ovan mästerskap representeras Sverige av Dawid Kaleta och Frida Steffensen vid VM i Tiodans för vuxna samt Ingemar Moberg och Alexandra Kaleta vid VM i Tiodans för juniorer i Riga i helgen, som tidigare rapporterats. Dessutom hålls världscup i Boogie Woogie main class och Rock’n’roll main class i Moskva, Ryssland där Rasmus Holmqvist och Tove Holmqvist samt Robin Jovliden och Sara Jonasson dansar i de respektive klasserna.

Text: Linus AxelssonFoto: Jochen RömlingPå fotot syns Elin Hansson och Niklas Skarin.

• n
  • halmstad