Rally-SM inleds i Vännäs

Pressinformation för fritt nyttjande från Svenska Bilsportförbundet. Rally-SM inleds i Vännäs Rally Vännäs inleder årets SM-serie den 23-24 februari, för Vinterpokalen i Sandviken kommer att köras i mars. - Därmed hoppas vi på totalt 120 startande, säger Roland ”Mikro” Åström i Vännäs. För fyra år sedan stod Vännäs MK också som arrangör för premiären i Rally-SM, och får så göra igen i och med vårvärmen i Sandviken. - Fast just nu har vi blidväder här också, men det är tjäle i marken och is på vägarna. Blir det bara som det brukar har vi halvmetern med snö om en månad, fortsätter tävlingsledaren Mikro Åström. Premiären kommer att innehålla 130 km specialsträckor, varav ett publikprov på Umåkers travbana i Umeå. Ett annat publikområde erbjuds under lördagen utanför Vännäs, där åskådarna kan följa tävlingsekipagen i cirka två kilometer i öppen terräng. - Där finns en ganska besvärlig vinkel som det alltid är intressant att se hur förarna klarar. Inte minst med tanke på den ravinliknande sluttning som finns intill, säger Mikro Åström. Efter det följer Vinterpokalen i Sandviken, som beviljats nytt tävlingsdatum den 16-17 mars. - De senaste två åren har det varit riktig vinter och fina rallyvägar i mitten av mars, och det hoppas vi på även i år, säger tävlingsledare Kalle Andersson i Sandvikens MK. Den tävlingen kommer att köras i exakt samma fotspår som om den skulle ha arrangerats i januari, alltså med start och mål vid Högbo Bruk norr om Sandviken och en tävlingsbana med 120 km fartsträckor. ----- Ytterligare upplysningar lämnas av tävlingsledarna Roland "Mikro" Åström, 070-645 48 67, eller Kalle Andersson (Sandviken) 070-265 39 66. Med vänliga hälsningar från Annemo! Annemo Friberg PR & Kommunikation Tel: 070-55 411 70 Svenska Bilsportförbundet Bergkällavägen 31 A, 192 79 Sollentuna Tel: 08-626 33 00 www.sbf.se