Nyhetsbrev oktober

Nyhetsbrev oktober

Utskottshelg
I helgen som gick hade flera av förbundets utskott en gemensam träff på Arlanda stad för att inom olika områden diskutera och utveckla bilsporten i Sverige. Även förbundets tekniker höll sin årliga träff med alla registreringsbesiktningsmän för Racing och Rallycross.
- Det var en bra träff, som vanligt var det högt till tak och diskussionerna gick varma. Årets huvudämnen berörde dels Rallycross reglementet för ”2150” där nuvarande regler ger möjlighet till tolkningar och där detta vid flera tillfällen lett till olika bedömningar, så det diskuterade vi mycket om, säger Pär Karlsson, ansvarig för teknik, regler och säkerhet på Svenska Bilsportförbundet.

Den andra huvudfrågan som lyftes rörde bränsletankar där Erik Emanuelsson sammanställt ett utmärkt underlag med många funderingar och frågor.
- Vi hade också besök från både säkerhetskommittén och disciplinnämnden som tog upp viktiga frågor som berör och engagerar alla besiktningsmän och kontrollanter, avslutar Karlsson.

Utöver det höll den inbjudne föredragshållaren Jan Persson från företaget Simpson en synnerligen detaljerad och motiverande information om hur viktigt det är att inte bara montera och använda säkerhetsutrustning, utan även använda den rätt.

Rallycross på programmet när SM-veckan avgörs i Umeå
Både när SM-veckan gästade Falun och Halmstad fanns bilsporten representerad med rally. Förutom rallysprinten kommer det även att köras om mästerskapsmedaljer i rallycross när SM-veckan vinter nästa år avgörs i Umeå.
- Det ska bli riktigt roligt att få hit landets bästa förare till våra tävlingar som kommer avgöras vid travbanan här i Umeå, säger Roland ”Mikro” Åström från arrangörsklubben Vännäs.

Med i arrangörsteamet finns även Thomas Rådström som själv kört både rally och rallycross i fabriksteam under många år. Det är han som är designern av både rallysträckan och rallycrossbanan. För rallycrossen byggs en bana upp på travets innerplan. Rallysprinten kommer att köras på fina skogsvägar runt Umåker.
- Vi har finslipat rallysträckan de sista dagarna och nu börjar den sätta sig så som jag vill ha den. Jag vill få ut så mycket rallykörning som det bara går på de minuter som en rallysprint tar. Sen ska det mixas samman med att SVT vill ha bra TV-bilder också och det har vi fått till nu, säger Thomas Rådström.

För rallytävlingen blir det SM i fyra klasser där det kommer att köras i otrimmat och trimmat i såväl 2-hjulsdrivet som 4-hjulsdrivet. I rallycrossen blir det mästerskap i två klasser, den nya klassen Supercars och i Super nationell.
- Ja, vi vill få hit så mycket bra förare som möjligt därför planerar vi för att erbjuda de tävlande lite valuta för resan hit. Det blir en testdag på fredagen där man får testa på fina rallyvägar som VM-team kört på i flera år inför Svenska Rallyt. Sen kommer rallycrossbanan i Vännäs finnas tillgänglig för den som vill prova rallycrossgrejerna. På söndagen kommer det även köras en DM-tävling, så då får förarna ytterligare en chans att köra ett vinterrally och för en del kan det bli lite extra träning inför Svenska Rallyt som körs i februari, menar Thomas Rådström.

SM-veckan har på kort tid etablerats som ett av Sveriges största och mest efterfrågade idrottsevenemang. Den femte upplagan av detta "mini-OS" genomförs i 2014 års kulturhuvudstad – Umeå. Vinterveckan i Umeå blir rekordstor, totalt tävlas det i drygt 20 idrotter mellan den 14–19 januari.
- Det här är ett arrangemang som växer och det känns väldigt roligt att vi nu kan lyfta in ytterligare en bilsportgren i SM-veckan, säger Thomas Jansson, förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet. Att rallycrossen också skulle med på programmet var ett sent beslut. Men klubben i Vännäs gör ett riktigt bra jobb där uppe. Jag var själv i Umeå och fick en visning av Rådström för någon vecka sedan och inramningen på travet med läktare och stallområde kommer bli kanon, avslutar Jansson.

Utskick
I december skickar förbundet ut inbetalningskort för 2014 samt nya funktionärskort. Nytt funktionärskort får alla som har en funktionärslicens giltig t.o.m. 2014-01-31 och har betalat sin medlemsavgift till klubben.

Bilsport Online
Saknar du lösenord? Skicka ett e-postmeddelande med ditt personnummer till licens@sbf.se
Licensavdelningen registrerar din e-postadress och därefter kan du enkelt beställa ett lösenord via vår hemsida. På BS Online kan du bl.a. köpa Engångslicens och genom egen inloggning bekräfta licensinnehav.
På www.sbf.se/info/licenser kan du alltid hitta aktuell licensinformation.

Bilsportgalan 2014 i Norrköping
Nu är datum och preliminärt upplägg spikat för Bilsportgalan 2014. Galan som haft uppehåll några år är nu tillbaka lördagen den 25 januari 2014 i Norrköping. Galan arrangeras av Svenska Bilsportförbundet i samarbete med tidningen Bilsport.
- Det blir en heldag med bilsport i Norrköping. Vi börjar på förmiddagen med utställning och aktiviteter i samband med prisutdelningarna under dagen och tar sedan en paus innan kvällens middag med prisutdelningar startar, säger Jörgen Ekwall marknadsansvarig.

Det blir utdelning av medaljer för tävlingsåret 2013 och prisutdelningar för SM/RM/NEZ kommer att ske under dagen och kvällen. Prisutdelningar för Bilsport Awards, internationella framgångar och övriga SBF-utmärkelser sker på kvällen. Detaljerat schema för prisutdelningarna presenteras närmare.
Anmälan kommer att öppna i mitten av november och alla medaljörer kommer att få en inbjudan på posten. Mer information kommer att presenteras inom kort så boka upp datumet.

Dags att söka till RIG Bilsport
Nytt för i år är att du som rallycross förare kan söka in till RIG Bilsport. Genom att gå på Riksidrottsgymnasiet Bilsport i Mjölby får du ta del av ett unikt paket. Vi erbjuder bland annat affärsskola, mentalträning, körträning på Mantorp, fysträning och föreläsningar av idag etablerade racingförare. Kort sagt allt du behöver för att bli en förare på elitnivå. Samtidigt som du får din gymnasieutbildning.
Senast den 1 december vill vi ha din ansökan, du finner den här.

Nya rekord på SBF-Play
Du har väl inte missat förbundets webb-TV kanal, SBF-Play, där du kan se både livesända tävlingar och magasinsprogram. När NGK-masters kördes sattes det nytt rekord på playkanalen då 54 000 klickade in på sändningen under tävlingshelgen. Senaste magasinet går mot 2000 tittare. Där kan du bland annat se tester av de nya rallycrossbilarna, Supercar Lite och ett reportage med svenske juniorvärldsmästaren i rally, Pontus Tidemand.

Underlätta för Länsstyrelsen vid tävlingsansökan
Våren är en hårt belastat tid för många av landets Länsstyrelser. Det är även den tid på året då många av bilsportens tävlingar avgörs. Därför har nu Länsstyrelsen kommit med ett önskemål till den svenska bilsportrörelsen.  Normaltiden är fortfarande att ansökan ska skickas in senast 2 månader innan tävling. Men nu önskar Länsstyrelsen att om det är möjligt få in handlingar/ansökningar för tävling på väg  i så tidigt skede som möjligt. Önskningen om att få in dessa ansökningar tidigare, när de är kompletta med alla mark/väghållartillstånd, är för att kunna hantera dessa och säkerställa att tillstånd kan ges i god tid innan tävlingen.Ansökningsblankett hittar du här.

Ny klubb i Svenska Bilsportförbundet
Den 22 Oktober 2013 har en ny förening lagts till i Svenska Bilsportförbundets medlemsförteckning, Jörns Motorklubb. Klubben har sitt säte i Skellefteå kommun, tillhör Övre Norra BF och har Folkrace som sin huvudgren.

Hög tid att skicka in reseräkningar
Ekonomiavdelningen på förbudets kansli vill påminna alla om att skicka in sina reseräkningar (som skall vara attesterade innan de kommer till oss på kansliet) och om någon har en ansökan om resebidrag liggande som tillhör 2013 så skall de också in snarast. Vi uppmanar också att alltid använda sista utgåvan av blanketterna Reseräkning och Ansökan om resebidrag som ligger på hemsidan pga. att beloppen ständigt uppdateras.

Under hösten kommer de sista SGA-kurserna och där vill vi påminna om att varje distrikt har rätt att varje år få en resa per sportgren betald av förbundet och det är fortfarande många som inte utnyttjat det ännu. Se över och kontakta annika.vinberg@sbf.se om ni har frågor.

Vem brinner för din förening
Nu kan du nominera din kandidat till Årets Eldsjäl inom kategorierna Årets Ledare, Årets Unga Ledare, och Årets föreningar.  I år kommer det även att utses 10 föreningar som får 100 000 kronor var! Det enda du behöver göra är att anmäla din förening för att ni ska ha chansen!
Du kan nominera alla, från den som alltid ställer upp i kafeterian varje helg till den som varit drivande att bygga upp ett nytt lag som ledare. Givetvis går det bra att nominera personer som varit nominerade tidigare år, igen! Nominera här.

Rally-SM utan promotor för 2014
Med fyra månader kvar till första tävlingen står nu Svenska Bilsportförbundet utan en övergripande samordnare för hela SM-serien i rally. Det stod klart i veckan då promotorn SIMAB i ett pressmeddelande aviserade att de inte kommer att fortsätta sitt arbete under 2014.

Redan under helgen skickade företaget Sport in motion Sweden AB in sin begäran om att häva avtalet med Svenska Bilsportförbundet.
 - Det stämmer. Vi har under en kort tid fört en dialog med SIMAB och vi emottog deras önskan om att häva avtalet under lördagen, säger Svenska Bilsportförbundets general sekreterare, Thomas Jansson. Det är naturligtvis olyckligt att en promotor inte vill fortsätta driva serien. Rent juridiskt kommer beslutet att fattas i nästa vecka då rallyutskottet håller ett extra möte med anledning av detta, avslutar Jansson.

SM-serien i rally har under 2013 avgjorts över sex deltävlingar. Och förhandlingar om nästa års säsong har redan startat mellan arrangörer och den lämnande promotorn.
- Ja, det stämmer att ett arbetet är påbörjat. Och det är olyckligt att det nu måste bli lite omtag för alla inblandade. För oss i utskottet är det nu högsta prioritet att hitta en lösning på hur vi ska organisera oss för det kommande året för att SM-serien ska fortsätta vara en serie med hög kvalité. SIMAB har lyft serien under de två år de har arbetat med den och det måste vi ta tillvara, säger rallyutskottets ordförande Magnus Månsson.
I fredags träffade rallyutskottet SM-arrangörerna för 2014. Arrangörer och utskott kom där överens om att genomföra SM tillsammans under nästa säsong.
- Det var ett bra möte och de tankar och idéer som väcktes under mötet kommer vi att arbeta vidare med. Det viktiga nu är att vi kan färdigställa alla avtal med kommande arrangörer gällande olika rättigheter och utveckling av SM-serien i rally, avslutar Månsson.

Reglementet klart för bakhjulsdrivna bilar i Originalrally Grupp F
Nu släpps fas två i reglementet för den nya klassen Originalrally Grupp F. Den här gången gäller det bakhjulsdrivna bilar. Precis som i den första fasen som gällde Volvo 850 och S70 finns det även här två varianter. En för standardbilar och en för homologerade bilar.

Det finns ett behov av att förnya vagnparken i svenska rallytävlingar, därför har Rallyutskottet under en tid arbetat fram en ny klass, Originalrally Grupp F är framtagen för att kunna tävla med standardbilar med god prestanda till en rimlig kostnad och med lite motorstarkare varianter än i Grupp E, det meddelade Svenska Bilsportförbundets Rallyutskott den 24 september.

Nu kommer fas två för den nya klassen Grupp F. Det nya reglementet berör Volvobilar i serierna 240, 740 och 940.
Även här har rallyutskottet tagit fram två varianter där den som har en homologerad bil lätt kan lägga till lite fräckhetsfaktorer för att få ännu mer rallykänsla. Men det får inte påverka prestandan.
- Nej så har vi i rallyutskottet bestämt, säger Dan Järbyn som sitter med i utskottet och som även förtydligar vikten av att standardbilen är original.
- Ja, där är det inte tillåtet att föra in ytterligare dyra komponenter, utan här ska original bilar vara original, fortsätter Järbyn.

Spekulationer har förts om att andra bilmärken skulle komma in i den här gruppen, men det är inte aktuellt i dagsläget. Utskottet har även beslutat att det också är tillåtet att köpa sina originaldelar hos vilken återförsäljare som helst.
- Det stämmer. Det handlar om att sänka kostnaderna för de aktiva. Vill du lägga pengar på din rallykörning finns det andra klasser du kan åka, men här vill vi ha en levande klass där alla kan vara med och köra, avslutar rallyutskottets Dan Järbyn.

Klassinformation Originalrally Grupp F
Originalrally Gr F
Originalrally är samlingsnamnet för SBF:s nya klass där tanken är att successivt införa nyare och mer attraktiva bilar till en rimlig kostnad, där kringutrustning inte skall vara avgörande prestandamässigt.

Bilarna kommer att kunna köras i två olika utföranden på liknande sätt som i Gr E.

Gr F Standardrallybil använder blå vagnbok, där enbart ändringar i form av skyddsbur, stolar och bälten är tillåtna enligt transportstyrelsens regelverk.

Gr F Homologerad rallybil använder grön vagnbok, där det är tillåtet att göra fler förändringar som t.ex. demontering av inredning, indragna bränsle/bromsledningar, luftintag på taket etc. Det är inte tillåtet att öka prestanda eller effekt utan enbart göra de mer lik de traditionella rallybilarna. Öka rallybilskänslan.

Båda varianterna utgår från standardvarianter på motor, växellåda och hjulupphängning. Tillåtna ändringar och modifieringar finns upptagna i reglementet för respektive bilmodell.
Bilmodeller och tillåtna modifieringar i Originalrally Gr F finns upptagna i reglementet för respektive klass och modell på SBF:s hemsida under fliken Rally/Regler.
Ändringar och tillägg ska godkännas av SBF:s Rallyutskott som ansvarar för Originalrally Gr F-reglementet.

Svenska Bilsportförbundet – Rallyutskottet.

Tekniska regler Originalrally Gr F Rwd

Ytterligare information från rallyutskottet om Grupp F finns här

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).