Nyhetsbrev januari 2014

Nyhetsbrev januari 2014

Publikfest i samband med årets Bilsportgala
Vid årets Bilsportgala i Norrköping hyllades svensk motorsportelit både för nationella och internationella framgångar under tävlingsåret 2013. Det hedersfyllda priset Bilsport Award delades ut i olika kategorier, SM-medaljörer prisades och flera hederspristagare hyllades.

Dagen började med Race of Norrköping, med ett par tusen besökare som bjöds på härlig driftingshow, crosskartuppvisning samt radiostyrd bilport. På området fanns flera tävlingsbilar och företag som visade upp sig.
På kvällen arrangerades årets Bilsportgala med cirka 500 gäster i Louis De Geer konsert & kongress med trerättersmeny och högklassig underhållning i form av Nanne Grönwall och Boppin’ Steve samt konferencierparet Mi Ridell och Bilsports Mikael Johansson.

SM-medaljer för tävlingsåret 2013 delades ut både under eftermiddagen samt på kvällens gala, då tillsammans med flera hedersomnämnande. Årets Ungdomstävlande blev Timmy Hansen, KAK. Årets Ungdomsledare gick till Linda Söderström, Wäxjö MS, och Lina Leandersson, Kalmar MK. Young Technician Award fick David Olsson, Lights2flag/Memphis Racing och Årets Bilsportare blev rallyföraren Pontus Tidemand som vann Junior-VM i rally 2013.

Varje år får en talangfull ung förare ett stipendium genom Rydell Special Award. I år tilldelades priset totalsegraren i Formel Renault 1.6 – Erik Johansson.

Bilsportens Hederspris fick Janne Blomqvist och Eje Elgh för deras engagemang i motorsporten och för sitt arbete som kommentatorer under Formel 1-sändningarna.

Prisade i Minnesfonderna
Under årets Bilsportgala så prisades fem stipendiater ut Ronnie Petersons Minnesfond, Robert Essebros Minnesfond och Anecto Minnesfond.

Dagen började med bilsportshow, prisutdelning under eftermiddagen och sedan var det dags för kvällens gala där de fem första att prisas var de unga förarna ur minnesfonderna.

Det var tre mottagare i Ronnie Petersons minnesfond, två kartingförare i form av Johan Andersson KAK Motorsport och Oscar Menander från Helsingborgs Karting Klubb. Den sista pristagaren Andreas Wernersson var prisutdelare för de två första mottagaren och blev bara mer och mer förvånad under motiveringen till namnet presenterades och det stod klart att han var den sista pristagaren.

Ur Robert Essebros minnesfond prisades Filip Martinsson från Uddevalla Karting Klubb och Philip Morin från Luleå MS blev pristagare i Anecto Minnesfond.

I nästa Bilsport Rally & Racing kommer mer information om pristagarna i minnesfonderna.

Mottagare ur Minnesfonderna:

Ronnie Peterson Minnesfond
Johan Andersson, KAK Motorsport
Oscar Menander, Helsingborgs Karting Klubb
Andreas Wernersson, Lidköpings KK

Robert Essebros Minnesfond
Filip Martinsson, Uddevalla KK

Anecto Minnesfond
Philip Morin, Luleå MS

Information från Licensavdelningen
Den här tiden på året är det många som ringer till oss. Svaren på de flesta av dina frågor hittar du underLicenseroch på det inbetalningskort du har fått.

Licensavdelningen har telefontid 9-12, men du når oss via e-post till kl. 16.30 måndag-torsdag och till kl. 15.00 på fredagar.

Vanliga frågor:

Jag ska börja köra som senior 2014, men har fått inbetalningskort på junioravgiften?
- T.o.m. det år du fyller 18 betalar du junioravgift trots att du kör som senior.

Jag har gjort klubbyte/utökning men de gamla uppgifterna står på inbetalningskortet?
- Vi har sannolikt gjort ändringen efter att inbetalningskorten gick till tryck.

Jag tänker göra ett klubbyte, ska jag betala licensavgiften redan nu?
- Betalar du efter att klubbytet har blivit gjort undviker du den administrativa kostnad som annars tillkommer.

Får jag ett nytt inbetalningskort om jag gör en ändring innan jag har betalat min licens?
- Nej. Om ändringen inte medför en högre licensavgift så skickar vi inget nytt inbetalningskort.

Jag har inte löst ut min licens på 5 år och fick därför ett inbetalningskort för väckning av licens. Måste jag betala den avgiften även om jag tänker lösa ut licensen 2014?
- Ja. Avgiften för väckning gäller 2013 års licens.

Det finns viktig information på inbetalningskortet, läs det!
Vi hade lite tekniska bekymmer ett par dagar i december. Av den anledningen har vi nyligen skickat ut en extra omgång av de licenser som bör ha skrivits ut berörda datum.
Detta gjorde vi för att säkerställa att inte någon blev utan licens, men det innebär också att några av er har fått dubbla licenser.

Rally Sweden 5-8 februari
2014 körs Rally Sweden mellan den 5-8 februari. Förra året klev nysatsade Volkswagen in och körde hem såväl förar som märkesmästerskapet när Sebastien Ogier visade vem som var världensbästa rallyförare. Världens bästa junior var svensken Pontus Tidemand. Tidemand som förra året visade att han kan ta plats även i den värsta klassen, WRC, då han var totalfyra när ett tekniskt fel på bilen tvingade honom att bryta. I år är siktet inställt på revansch. Är du sugen på att uppleva rallyfesten?
Köp ditt rallypass här.

Se Rally Sweden i SVT och SBF-play
2014 körs Rally Sweden mellan den 5-8 februari. SVT kommer att sända både live och i studio i programmet, After Rally. Men du kommer även kunna se Rally Sweden live i SBF-play. Det är SVT:s sändningar under torsdagen och fredagen som kommer gå i SBF-play.
Torsdag – 12:29 WRC och 14:54 WRC
Fredag – 17:00 Historic och 19:00 WRC
Mer information om SVT:s sändningar finns här.

Med siktet inställt på 2014
Bara en skvätt kallt kaffe finns kvar i botten av de vita plastmuggarna som flyttas runt på bordet. Smältvattnet blandar sig med sanden på partytältets golv och värmefläkten blåser för fullt. Samtalet är glatt men koncentrerat.
- Jag flyttar min bromspunkt mer hit, säger en rallycrossförare och tittar tvärs över bordet på en rallyförare som nickar intresserat när kopparna justeras för att förtydliga förklaringen.
Det är januari. Bara dagar efter nyår. Platsen är Sveg och sportgrenarna rally och rallycross håller ett landslagsläger.
Läs hela texten om landslagslägret från Sveg här.

SBF magasin igång igen och bloggen
Svenska Bilsportförbundets egen playkanal rullar vidare under 2014. Och redan har första magasinet vistats. Magasinen har ny tid för 2014. Sista tisdagen i månaden klockan 19:00. Samma tid övriga tisdagar sänds Holmudds videoblogg.
SBF-play hittar du här.

_______________________________________________________________________________
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).