Mästaren Holmqvist sadlar om direkt

Fyra mästare ska koras bland de 89 som startar i Östgötarallyt. Ändå kommer det en alldeles färsk guldmedaljör till start, Jimmy Holmqvist. - Vi tänker köra Rally-SM nästa år. Nu är vi bara med för att komma igång, säger rallycrossmästaren. För bara några veckor sedan vann han överlägset SM-guldet i den supernationella klassen i rallycross. Då sa Hoforsföraren att han skulle byta sportgren till 2007, och därmed återuppta sitt rallyåkande. - Fast jag har inte kört något rally sedan början på 2000-talet, säger Jimmy. Då skaffade han sig A-förarlicens i en Volvo 240, Grupp H. Sedan har han kört rallycross i en Volvo S40, ombyggd till bakhjulsdrift. - Det här bli premiär med framhjulsdrivet, så jag har inga som helst ambitioner i Östgötarallyt, fortsätter han. 26-åringen kommer med en nybyggd Ford Fiesta i otrimmat tvåhjulsdrivet. Där kommer han att möta hårt motstånd, både bland unga och lite äldre etablerade förare. Så många som 27 förare ryms i den klassen, varav ytterligare tretton kör en exakt likadan etanoldriven Fiesta som den Jimmy har. - Vi ska försöka träna lite i höst, så det viktiga är att komma runt och få många mil. Jag bryr mig inte ett dugg om SM-poäng, säger Jimmy. Istället är han mån om att komma igång, lära sig framhjulsdriften och notläsningen. - Jag har ingen vidare rutin på noter, så Magnus (Olsson kartläsare) och jag behöver komma ihop oss lite. Faktum är att helt oprövade är de inte när de kommer till Linköping och Östgötarallyt. De tänker åka DM på hemmaplan redan kommande helg. Sedan väntar rally-finalen. När anmälningstiden gick ut igår innehöll listan 89 förväntansfulla förare och kartläsare. - Det är vi väldigt nöjda med. Vi hade målet att kliva över 80 strecket, och det har vi uppnått, säger Stefan Thaleman, tävlingsledare. Startfältet ska nu seedas så att den som förmodas köra fortast startar sist i sin grupp. - Det upplever publiken som mycket positivt. Första startande åker fort, och sedan går det bara fortare och fortare till dess att hela elitgrupp A passerat, säger Lasse Jonsson, projektledare för Rally-SM. Första start är 16.30 fredagen den 29 september på Stora Torget i Linköping och då väntar 110 km fördelat på 10 specialsträckor på de tävlande.