Kontinuitet ska öka bilsportens fart

Pressinformation från Svenska Bilsportförbundet för fritt nyttjande. Kontinuitet ska öka bilsportens fart Kåge Schildt har precis inlett sitt fjärde år som ordförande i Svenska Bilsportförbundet. De tre senaste åren med exakt samma besättning i styrelsen. – Det ger förutsättningar för ett konstruktivt och långsiktigt arbete, konstaterar han. På det nyligen genomförda Förbundsmötet blev det omval på samtliga poster i styrelsen, liksom i valberedningen. – Jag beundrar mina kamrater som avsätter så oerhört mycket tid. Det ger en enorm stadga i förbundet, säger Kåge Schildt. – Det ihop med den personal vi har, samt utskott, kommittéer och distrikt gör att framtiden ser ljus ut. Den forne VVS-företagaren ser framför sig en aktiv sommar då han hoppas att de nya sportgrenarna Virtuell bilsport och Drifting lanseras stort. – Våra klassiska grenar är fortsatt starka, men i takt med att nya företeelser dyker upp och tiderna förändras ska vi ta till oss det och skapa utrymme för nya tävlingsformer, menar han. Drifting är en sådan. Där gäller det att köra sin bil på sladd genom en given banslinga. – Nästan som biljakter på film, fast säkert och lättillgängligt för publiken utefter våra banor. Virtuellt har många spelat länge i spelmaskiner och på datorer. Nu ska det bli officiellt sanktionerade tävlingar. – Det blir bara en annan typ av ”fordon”, som väldigt många har tillgång till och där åldern inte har någon betydelse. Möjligen att de unga är mycket bättre på datorer än vi gamlingar… De senaste åren har två ungdomar adjungerats till Bilsportens Förbundsstyrelse. Jörgen Andersson från Norrköping fortsätter, och får sällskap av Jenny Rönnlund, Kalix. – Det är väldigt stimulerande. De är synnerligen engagerade i styrelsearbetet och tillför så mycket. Vi får också en naturlig kontaktyta ut till alla ungdomar ute i landet via dessa två. Däremot missar han racingtalangen Alx Danielssons första test i en Formel 1 på Silverstone. Ett antal andra redan lovade engagemang står i vägen. – Segern i World Series by Renault ger honom chansen och han kommer att förvalta den väl, det är jag övertygad om. Alx är den av våra talanger som kommit längst, och glädjande nog följer andra i spåret, säger Kåge Schildt. Men det finns ljus i tunneln i flera andra avseenden också, till exempel i Rally-SM. – Efter en nedgång kan vi nu glädja oss åt att Rally-SM är på rätt väg tack vare ett ökat samarbete mellan olika aktörer. Kan vi bara ge och ta, och hjälpas åt kommer den serien att åter nå stjärnstatus, säger han med övertygelse. – Vi har också några exceptionellt duktiga rallyjuniorer som tävlar på hög nivå internationellt. På hemmaplan väntar den andra ordförandekonferensen i höst, sedan premiären blev en sådan succé förra året. – Det ger också ett fördjupat samarbete, både mellan olika distrikt och mellan distrikten och förbundsstyrelsen, säger Kåge. Självklart blir det också en Bilsportmässa på Älvsjö. Den fjärde i ordningen. – Men det är inte min förtjänst, utan den startade som en naturlig fortsättning på vårt samarbete med Förlag Albinson & Sjöberg. Men tillsammans med Galan är den en värdig avslutning på tävlingssäsongen. Svenska Bilsportförbundets styrelse består av: Ordförande Kåge Schildt, Åstorp Vice ordförande Sören Johansson, Linköping Vice ordförande Kenneth Thorén, Solna Ledamot Hans Hillebrink, Upplands Väsby Ledamot Carleric Johansson, Söderhamn Ledamot Monica Möller, Helsingborg Ledamot Pierre Ellison, Säffle. Adjungerad ungdom Jörgen Andersson, Norrköping, och Jenny Rönnlund, Kalix I valberedningen ingår Ann-Sofie Hanéll, Broby (ordförande), Iréne Nygren, Hede, samt Danne Pettersson, Bro.