GPS testas i Rally-SM för att öka säkerheten

Redan nästa år kan det bli GPS i Rally-SM. Tekniken ska testas i en av tävlingsbilarna under nästa deltävling. - Om det är genomförbart blir det en stor höjning av säkerheten, säger Pierre Ellison i förbundsstyrelsen. Med en GPS i bilen kan arrangörerna följa tävlingsekipaget på en dataskärm utefter hela specialsträckan, en teknik som redan finns i Rally-VM. Så länge bilen rör sig och är i gång är pricken grön. Om bilen av någon anledningen stannar blir den röd. - Övervakningen i sig är inte det viktiga, utan den åtföljande larmknappen, säger Pierre Ellison. Den har föraren/codrivern möjlighet att stänga av, om bilen stannat därför att någonting gått sönder. Är det däremot en avåkning går larmet igång efter några sekunder och meddelar bilens exakta position till tävlingshögkvarteret (HQ). Den 24-25 augusti körs nästa deltävling i Rally-SM, denna gång med MK Ran i Askersund som arrangör. Då ska tekniken testas. - Vi vill se vad vi kan komma fram till, och att vi får in det i datorn som det är tänkt, säger Magnus Carlsson, från Race Consulting som sköter tidtagningen. Förste testförare blir Bengt "Abris" Abrahamsson från Kullings MS, som får en GPS - stor som en större tändsticksask - inmonterad i sin Mitsubishi Lancer Evo IX. Senare i höst planeras tester på fler bilar. - Om det här faller väl ut under hösten kan det mycket väl bli GPS i Rally-SM redan nästa år. En stor säkerhetsökning i så fall, till en kostnad som blir lägre än ett däck som ratas efter bara några sträckor, avslutar Pierre Ellison. Ytterligare information lämnas av Pierre Ellison, 0730-22 92 57, eller Magnus Carlsson 0705-94 09 44.