Fyra EM-guld till Sverige

Pressinformation från Svenska Bilsportförbundet. Sverige är ett stort land i Dragracing, bilsportgrenen där det gäller att få en våldsamt hårt trimmad bil att gå så fort som möjligt rakt fram i 402 meter. När EM avslutades på Santa Pod utanför London gick fyra titlar till Sverige. Ytterligare upplysningar lämnas av Conny Christiansson, 0705-20 82 24. -------------------------------------------- Fyra EM-guld och två rekord till Sverige Fyra svenskar är bäst i Europa på att köra riktigt fort rakt fram. Låter kanske enkelt, men att tygla ett vilddjur med 7000 hästkrafter som ormar sig fram är allt annat än lätt. Allra fortast åkte hönsfarmare Håkan Nilsson de 402 metrarna på 4,800 sekunder. EM-serien har omfattat fem deltävlingar med ”start och mål” på klassiska Santa Pod utanför London. En bana där svenska dragracingförare ofta är välkända gäster. I klasser som Pro Stock och Pro Modified – där bilarna fortfarande ser ut som vanliga gatbilar men försedda med avancerade motorer – har vi flera svenska segrar. Däremot skriver Håkan Nilsson in sig i historieböckerna som förste svensk att vinna FIA Top Fuel Dragster. - Det är som att bli skjuten ur en kanon, säger Håkan Nilsson om att komma upp i 477 km/h på 4,8 sekunder och 402 meter. Hönsfarmaren från Eslöv har tävlat flitigt förut i Pro Modified, men det här är hans första säsong i den allra häftigaste klassen Top Fuel. EM-guld blev det också i FIA Top Methanol Funny Car genom veteranen Ulf Leanders från Alfta, och Jimmy Ålund från Norrköping tog sitt tredje raka EM-guld i klassen FIA Pro Stock. - Men nu är bilen såld. Fast jag räknar med att hitta någonting nytt i USA så vi kan försvara titeln nästa år, säger Jimmy Ålund. Det fjärde EM-guldet gick till gotlänningen Urban Johansson i FIA Pro Modified. Med sin kompressormatade Corvette satte han också nytt EM-rekord med 6,174 sekunder och en sluthastighet på 368 km/h. Jimmy Ålunds värste konkurrent, svenske Michael Malmgren, satte också han nytt EM-rekord med 6,850 sekunder och 326 km/h. Men i finalen åkte Arildsföraren ut mot Jimmy Ålund. Bilden visar Håkan Nilsson i sin Top Fuel Dragster och får användas fritt om footbyline Stefan Boman anges. Förarna kan nås på respektive mobilnummer: Håkan Nilsson 0705-98 07 55 Ulf Leanders 0703-76 72 80 Jimmy Ålund 0705-71 78 98 Urban Johansson 0705-40 97 63 Michael Malmgren 070-602 15 05 Annemo Friberg PR & Kommunikation Tel: 070-55 411 70 Svenska Bilsportförbundet Bergkällavägen 31 A, 192 79 Sollentuna Tel: 08-626 33 00, Fax: 08-626 33 22