Bilsportförbundet följer Alx F1-test på plats

Nästa vecka kör Alx Danielsson sina första varv i en Formel 1-bil. Svenska Bilsportförbundets vice ordförande Kenneth Thorén kommer att följa denna händelse på plats. - Att vi återigen har en förare på tröskeln till Formel 1 är en av svensk motorsports största händelser, säger Kenneth Thorén, som också är styrelseordförande i Swedish Motorsport Challenge (SMSC). Senast en svensk tävlade i Formel 1 var 1991, då Stefan ”Lill-Lövis” Johansson avslutade sin F1-karriär med att köra sex race det året. Nu är 26-årige Alx Danielsson nära sitt livs dröm om att få tävla i högsta klass. - Alx har under ett antal år ingått i vår satsning och han är den som kommit längst. Vi är väldigt glada över att det nu är dags för test vid anrika GP-banan Silverstone, och vi uppskattar Renaults gästfrihet att bjuda in svensk media och press till en avslutande rundvandring i deras högkvarter i Enstone, säger Kenneth Thorén. Även Bo Lindman, projektledare för SMSC, reser till Silverstone. - Att gå från test till att ta en ordinarie sits i Formel 1 är ett stort steg som vi har all respekt för, men nu är vi nära och vi ser fram emot att följa Alx på nära håll, konstaterar Bo Lindman. ---- Ytterligare information lämnas av Kenneth Thorén, 070-511 36 45, eller Bo Lindman, 070-595 83 99. Annemo Friberg PR & Kommunikation Tel: 070-55 411 70 Svenska Bilsportförbundet Bergkällavägen 31 A, 192 79 Sollentuna Tel: 08-626 33 00 www.sbf.se