Får jag ta hand om vilt?

De flesta av oss kommer sannolikt förr eller senare i livet i kontakt med något sjukt/skadat djur eller någon (som vi tror) övergiven djurunge. Något man stöter på under söndagspromenaden, kanske en fågel som flyger in i ett glasfönster eller möjligen en ”present” från katten. Vår mänskliga egenskap att försöka hjälpa djuret och att ge det skydd och mat pockar på insats och åtgärd.
Det är då lätt att glömma bort att även för omhändertagande av skadat vilt och djurungar gäller bestämmelser som baseras på lagar om djurskydd, smittskydd och äganderätt. Det är kanske inte heller så lätt att förstå att själva omhändertagandet är en mycket kraftig stressfaktor för djuret, en stressfaktor som kan vara skillnaden mellan liv och död. Och ännu svårare kan det kanske vara att tänka på djurets rätt till ett förkortat lidande genom avlivning, när djurskydds- och medicinska skäl vägts in. Hur bedömer man det, och hur gör man?

48 timmar är max
Vem som helst får ta hand om ett sjukt/skadat vilt i högst ca 48 timmar. Det är den tid man får på sig att finna någon av myndigheterna godkänd rehabiliteringsanläggning som kan sköta den fortsatta vården. För att få ägna sig åt viltrehabilitering krävs tillstånd från länsstyrelse och naturvårdsverk. De bestämmer också vilka djurarter som får tas omhand i anläggningen. Oftast rör det sig om fåglar, men också några däggdjursarter kan bli aktuella, vanligtvis ekorre, hare och igelkott. För övriga däggdjursarter bedöms i allmänhet att naturen ska få ha sin gång.

Om detta och annat som berör omhändertagande av sjukt/skadat vilt pratade veterinär Kalle Hammarberg från KFV:s (Katastrofhjälp – Fåglar och Vilt) Riksförbund vid Svenska Blå Stjärnans jubileumsföreläsning den 28 september 2007.

Fakta Kalle Hammarberg

Kalle blev färdig veterinär 1972 och har mestadels arbetat som distriktsveterinär norrut, senast i Hudiksvall. Han har också varit länsveterinär i Gävleborgs län och besiktningsveterinär vid Delsbo slakteri. Kalle är landets veterinära expert på getter men har också varit konsult åt SVS rörande får sedan 1985. Kalle har dessutom varit mycket engagerad i olika djurskyddsfrågor och deltagit i Sveriges Veterinärförbunds djurskyddskommitté där han numera är ordförande. Han har också arbetat med omhändertagande av vilt och hjälpt de organisationer som sysslar med sådan rehabilitering. Numera är han anställd av Sveriges Lantbruksuniversitet vid Institutionen för Husdjurens Miljö och Hälsa i Skara där han undervisar i djurskydd bl.a. för djurskyddsinspektörer.

Fakta Svenska Blå Stjärnan
Svenska Blå Stjärnan är en ideell organisation. Vi vänder oss till djurintresserade i alla åldrar. Organisationen utbildar djurskötare som kan assistera veterinärer om något större utbrott av djursmitta drabbar samhället. Runt om i landet bedriver Svenska Blå Stjärnan föreningsaktiviteter inom djurområdet.
Medlemskap i Svenska Blå Stjärnan kostar 100 kr per år. Mer information kan fås av Kristin Sundström på tel: 08-629 63 60, på www.svenskablastjarnan.se