Pressmeddelande avseende regeringens stöd till köp av miljöbilar

Bra att regeringen stödjer miljöbilar - men sättet passar inte industrin - Subventioner till teknik som redan finns på marknaden är vi motståndare till. Det säger Tomas Kåberger, ordförande i Svebio som organiserar leverantörer av biodrivmedel och miljöfordon. Men sedan regeringen lovade införa en subvention på miljöbilar har det varit viktigt att det sker snabbt så att kunderna kan handla, istället för att gå och vänta på subventionen. - Dagens förslag från regeringens skulle dock skapa ryckighet och orättvisa på marknaden också de närmaste åren. Pengarna kommer att ta slut redan efter några månader. Därefter får bilköparna vänta till årsskiftet på en ny pott pengar. Varpå man skall tävla om att vara snabba nog att köpa innan nästa års anslag är slut. Vi hoppas riksdagen utvecklar förslaget så att detta problem försvinner, fortsätter Tomas Kåberger. För ett par år sedan genomfördes konverteringsstöd till bl. a. pelletsbrännare med samma förödande konstruktion och ryckighet. Solvärmestöden har i sina olika utformningar haft samma effekt. Regeringen måste lyssna på de berörda företagen och branscherna innan man utformar sina förslag. Enligt Svebios uppfattning är det bäst med generella styrmedel i energi- och miljöpolitiken. - Vill man minska beroendet av importerade, fossila drivmedel bör man höja beskattningen av fossil bensin och diesel. Då kommer svenskarna att köpa fler miljöbilar och mer miljöbränslen samtidigt som man gynnar energieffektiva bilar på bekostnad av värsta utsläpparna, säger Kåberger. Med sådana styrmedel behövs inte dessa subventioner. - Statliga pengar kan istället användas för forskning och utveckling av drivmedelsteknik som ger svensk industri en starkare ställning på den framtida världsmarknaden, avslutar Kåberger. Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, organiserar omkring 300 företag verksamma inom bioenergikedjans alla led. För ytterligare information kontakta Tomas Kåberger 070-7710403 Kent Nyström, 08-4417081, eller Kjell Andersson, 08-4417087.