SunRoof i samarbete med Jägermeister under Way out West

SunRoof i samarbete med Jägermeister under Way out West

Den populära festivalen Way out West ägde rum tidigare i augusti och lockade många festivalbesökare. SunRoof levererade solpaneler från second life kollektionen - genom att återanvända solpaneler försågs Jägermeister Greenhouse med hållbar energi. Här var det många som svalkade sig i sommarvärmen av väl kylda drycker och svenska råvaror. Överskottet av solenergin gick sedan ut i elnätet.

- För oss var det en självklarhet att bidra med denna hållbara aspekt till Jägermeisters koncept. Hela greenhouse var välgenomtänkt med hållbarhet som en röd tråd och att SunRoof kunde bidra med second life paneler kändes både roligt och viktigt. Vi delar värderingarna om att det är viktigt att leva hållbart och vill visa på hur lättillgängligt och välfungerande det är, säger Jens Byggmark, Partner Manager på SunRoof Sverige.

Med solpanelerna kunde Jägermeister Greenhouse drivas med hjälp av solenergi. Musiken, kylarna, belysningen och allt som krävde el kunde drivas på ett hållbart sätt. Inuti Jägermeister Greenhouse fanns färska kryddor och svenska råvaror som användes som smaksättning till olika dryckesalternativ. Allt serverades i återvunnet papper och hela byggnationen var uppbyggt av trä.

Att återanvända solpaneler till flera projekt är ett viktigt steg i klimatarbetet. SunRoof kommer att fortsätta stödja hållbara projekt genom second life kollektionen. - Detta var startskottet och vi har fler spännande projekt att se fram emot, säger Byggmark.

Way out West är en festival i centrala Göteborg som förutom musiken driver frågor om hållbarhet sedan festivalens start år 2007. Sedan 2012 har festivalen serverat vegetarisk mat om enda alternativ för att minska klimatpåverkan. Förutom musik och film kan besökare lyssna på föreläsningar inom miljömässig- och social hållbarhet. Läs mer: Sustainability - Way Out West