Sunnes nya kommunstrategi till alla hushåll

Sunnes nya kommunstrategi till alla hushåll

Den nya kommunstrategin för Sunne 2014-2025, skickas ut till alla hushåll i kommunen, onsdag 12 november 2014.

En fullmäktigeberedning, som bestått av en representant från varje politiskt parti, jobbade fram den nya strategin i dialog med Sunnebor, näringsliv, tjänstemän och politiker. Cirka 500 personer var med i arbetet och över 1000 åsikter samlades in. Den nya kommunstrategin klubbades i kommunfullmäktige i maj.

– Syftet med strategin är att underlätta för våra politiker att fatta beslut, för tjänstemän att ta fram planer och genomföra beslut. Den ska också göra det enklare för invånare och de som funderar på att flytta till Sunne att veta vad kommunen står för och vill, säger Anna Blomquist, tillväxtstrateg i Sunne kommun.

Den nya strategins vision: "Sunne är platsen där modet växer, livet är enkelt och allting är möjligt: Tillsammans skapar vi Sunne. Vi tar vara på varandras olikheter och erfarenheter så att alla människor kan utvecklas och växa. Vår historia och kultur bär oss in i framtiden och visar oss nya vägar. I en tillåtande miljö vågar vi pröva nytt."

Fyra prioriterade områden är utpekade som särskilt viktiga:

•  Livskvalitet I sagolika Sunne är det nära mellan människor och vi värdesätter och välkomnar varandras olikheter

•  Hållbar kommun I Sunne pågår ett samtal som gör att varje generation tar sitt ansvar så att vi växer varsamt ur ekonomisk, social och ekologisk synvinkel

•  Livslångt lärande Sunne öppnar upp mot omvärlden genom ett livslångt lärande där alla har möjlighet att nå sin fulla potential

•  Näringsliv och arbete. I Sunne finns de bästa förutsättningarna för ett brett näringsliv och en växande arbetsmarknad.

För att nå vision och mål ska de tre arbetstrategierna medskapande, mångfald och tillgänglighet genomsyra allt arbete som bedrivs och alla beslut som tas inom kommunen. Till kommunstrategin ska sedan konkreta handlingsplaner kopplas.

Anna Blomquist
Tillväxtstrateg, Sunne kommun