TempoDeck™ – miljösmarta, billiga och robusta parkeringshus

TempoDeck™ – miljösmarta, billiga och robusta parkeringshus

För de som vill ha ett temporärt, billigt, och miljösmart alternativ för parkeringshus har Strängbetong utvecklat konceptet TempoDeck.

– Det har fungerat fantastiskt bra för oss. Det var ett snabbt bygge, en enkel och kvalitativ konstruktion och så var det prisvärt, säger en av Strängbetongs kunder, Pär Löfvenius, vd på AB Bygg-Triangeln.

En av de största fördelarna med TempoDecken är att de har en miljösmart konstruktion. Bygger man parkeringshus på ett traditionellt sätt är man vid rivning tvingad att slå sönder byggnaden och köra materialet till deponin. I och med Strängbetongs koncept TempoDeck kan man spara både på kostnader och på miljön – genom att i stället montera ner delarna och bygga upp dem på en annan tomt.

– I vanliga fall byggs p-hus med både betong och asfalt. När man ska köra det materialet till deponin så måste det delas upp i betong- respektive asfaltsavfall. TempoDecken bygger vi bara med betong, så det är ju också en fördel, säger Martin Johansson, säljare på Strängbetong och handläggare för TempoDeck.

Strängbetong har ett stort kundspektra för parkeringshus, och förenklat kan man säga att det rör sig om tre olika kundkategorier. Dels kan det vara en kund som vill ha en temporär lösning, där exempelvis bygglovet för marken är tidsbestämd – man vet att man inom en snar framtid kommer att behöva riva parkeringshuset. I den andra kategorin finns kunden som vill ha en billig och snabb lösning. Det kan då röra sig om parkeringar till anställda på en fabrik, där funktionalitet är det primära. I tredje kategorin finns p-bolagen. De har ofta kommersiella intressen med parkeringshusen, eller så ska de fylla en rent infrastrukturell funktion.

När det gäller temporära lösningar liksom när det ska gå snabbt och vara kostnadseffektivt passar Strängbetongs koncept – TempoDeck – som hand i handske.

Begränsat bygglov

I slutet av 90-talet hade P-bolaget i Göteborg problem med ett byggjobb. I kvarteret Snipan, som ligger mellan Järntorget och Stigbergstorget, skulle ett p-hus byggas, men bygglovet för marken sträckte sig bara fem år framåt. Jonas Nilsson, ansvarig för projekteringarna på P-bolaget i Göteborg, kontaktade Tommy Börjesson, säljare på Strängbetong, och undrade om det var möjligt att bygga ett temporärt parkeringshus. Det visade det sig att det var. Lösningen blev ett p-hus där delarna var enkla att montera upp och dessutom lätta att montera ner igen, utan att man behövde riva byggnaden.

– Efter att vi byggt det hörde Volvo av sig. De var i behov av en snabb och billig lösning på parkeringar som låg i anslutning till en av deras fabriker. Vi insåg att samma byggprincip kunde användas där, säger Tommy Börjesson.

Nu har Strängbetong ett drygt tiotal TempoDeck stående runt om i Sverige.

– Det ena har lett till det andra. En del har beställt Tempodecken för att i framtiden kunna demontera och andra har köpt det för att det är ett billigt sätt att bygga, säger
Martin Johansson.

Temporär lösning

Pär Löfvenius är vd på AB Bygg-Triangeln, och har ett mångårigt samarbete med Strängbetong. Tillsammans med företaget Bygg-Göta AB projekterade han för att bygga ett temporärt parkeringshus för kontorshyresgäster i Gullbergsvass i Göteborg.

– Bygg-Göta äger marken och det ska byggas ett hus på platsen, men när vet man inte. I och med det fick vi bara tillfälligt bygglov från kommunen, på fem år i taget, så det här passade oss perfekt, säger han.

Det här parkeringshuset ska på sikt flyttas till en annan lämplig plats, men i avvaktan på detaljplan från Göteborgs kommun kan det stå kvar.

– Det låg en parkeringsplats där tidigare, men det började bli trångt och det behövdes fler platser. TempoDeck-konceptet blev en prisvärd och snabb lösning, säger Pär Löfvenius.

Fortsätter att utvecklas

Konceptet har hela tiden fortsatt att utvecklas, för att bli så stabilt, enkelt och kostnadseffektivt som möjligt.

– I och med att marken på en tomt sällan har en rak höjdskillnad har vi tidigare gjort pelarnas längd utifrån underlaget. I dag utgår vi från horisontal mark från början och bestämmer sedan en plushöjd som pelarna ska stå på. Fördelen med det är att alla pelarna blir lika långa, och det går att återanvända dem i andra sammanhang. Då tar vi i stället upp höjdskillnaden med pelarplint, förklarar Martin Johansson.

Enligt honom är det inte förvånande att fler får upp ögonen för TempoDeck. I de fallen där parkeringshuset ska vara temporärt, eller där det inte behöver ingå i ett större arkitektoniskt sammanhang passar det perfekt, menar han.

– Sen är det ju inte bara återvinningsbart, de här husen är designade för återanvändning, avslutar Martin Johansson.