Projektet byggs enligt Miljöbyggnad silver. Illustration: Boet Bostad/Klara Arkitekter AB

138 hyreslägenheter i centrala Skoghall

Bostadsprojekten i Hammarö kommun, utanför Karlstad, avlöser varandra och nu uppför Boet Bostad 138 hyreslägenheter i Skoghalls centrum. Det blir ett helt nytt bostadskvarter, men närhet till både den värmländska skogen och älven.

Av Kim Hall

Det var för två år sedan som Boet Bostad köpte tomten på Rögrindsvägen, i närheten av Björkhagsgården i Skoghall. Innan plattan på marken kunde gjutas utfördes sprängning av berg på tomten. Vecka 38 beräknas stomresning påbörjas för att helst hinna bli färdig innan vintern kommer på allvar.

Projektet omfattar två husbyggnader om sju våningsplan som är byggda mitt emot varandra och en trivsam innergård emellan. Storleken på lägenheterna är ettor om cirka 35 kvadratmeter, två rum och kök om cirka 46 kvadratmeter och tre rum och kök om 60 kvadratmeter. Varje lägenhet får balkong och på utegården kommer det att finnas en samlingslokal med stora skjutbara fönsterpartier som främjar social hållbarhet i den lummiga trädgården.

Utöver planerade grönytor med sittbänkar på strategiska platser blir det även ett utegym. Miljöhus och parkeringsplats med ett antal laddstolpar och förberedande för fler laddstolpar anläggs också på fastigheten.

– Tanken är att lägenheterna ska kännas rymliga och ljusa. Planlösningen är öppen mellan kök och vardagsrum och separata sovrum. Badrummen har tvättmaskin och torktumlare, säger Stefan Jansson, projektutvecklingschef på Boet Bostad.

Miljöbyggnad

Projektet byggs enligt Miljöbyggnad silver. Konstruktionen består av betongstomme, prefabricerade betonginnerväggar, bjälklag i plattbärlag och ytterväggar i form av utfackningsväggar. Fasaden består av träpanel där ena byggnaden får röd kulör och den andra blir grågrön i färgen.

– För oss är detta ett kanonkul projekt. Vi har ständig dialog med beställaren och våra underleverantörer, säger Martin Frohm, arbetschef på Consto som innehar totalentreprenaden.

Consto och Boet Bostad har även samarbetat tidigare i andra projekt och var tidiga med att genomföra alla leverantörbeställningar innan byggprocessen påbörjades. Underleverantörer inom el, VS och ventilation är redan igång och man kommer att installera bergvärmepump vilket gör att uppvärmningen kommer i drift i tidigt stadium. Takstomme monteras kring jul och det blir duk på taket.

– Ambitionen är att bygga bostäder som är både miljömässigt hållbart och kostnadseffektiva, tillägger Stefan Jansson.

./.

Byggprocessen av de 138 hyreslägenheterna fördelade i två huskroppar om sju våningsplan i centrala Skoghall har påbörjats och bostäderna beräknas vara inflyttningsklara årsskiftet 2024-2025.

FAKTA I KORTHET

Flerbostadshus i Hammarö