Stockholms Handelskammare välkomnar besked om att flytta inrikesflyg i huvudstadsregionen till Arlanda

I dag meddelade SAS och BRA att de kommer att inleda ett samarbete från den 1 januari 2025, där BRA:s inrikesflyg flyttar från Bromma flygplats till Arlanda flygplats. Stockholms Handelskammare ser positivt på att koncentrera flyget i huvudstadsregionen till Arlanda.

- Dagens besked innebär sannolikt i praktiken att all inrikestrafik till och från Stockholm samlas på Arlanda. Det är oerhört välkommet. Vid millennieskiftet var Arlanda Nordens största flygplats. Sedan dess har vi blivit omflugna av flygplatserna i bland annat Köpenhamn, och Oslo. Nu öppnas en möjlighet för Arlanda att växa och utvecklas,
säger Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.

För att Arlanda ska kunna utvecklas måste det bli lättare att resa kollektivt till Arlanda. Därför har handelskammaren länge drivit frågan att regeringen måste lösa ut Arlandabanan och satsa på den omkringliggande infrastrukturen så att man kan ta sig till och från flygplatsen på ett enklare sätt. Dagens besked innebär att Arlandasamordnaren Peter Normans arbete måste få högsta prioritet i Regeringskansliet – så att fullgoda transportlösningar snabbt kan komma på plats.

Beskedet ställer också frågan om Bromma flygplats på sin spets:

- Det här beskedet visar tydligt att nedläggningen av Bromma flygplats måste tidigareläggas. I dag går Bromma med stora förluster som täcks med intäkter från Arlanda. Att BRA nu lämnar ändrar spelplanen helt. Nu måste alla resurser läggas på att utveckla Arlanda, avslutar Daniella Waldfogel.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se