Ängelinvesteraren Lars Lindgren

​Learnster tar in 6 MSEK, ängelinvesteraren Lars Lindgren går in i bolaget

Edtech-bolaget Learnster gör en nyemission och tar samtidigt in en av Sveriges mest erfarna affärsänglar, Lars Lindgren, som investerare. I nyemissionen om 6 miljoner kronor deltar också de befintliga investerarna Söderberg & Partners och Almi Invest. Även Saminvest deltar i emissionen via saminvesteringsavtal med Lars Lindgren. Pengarna ska användas till fortsatt utveckling och marknadslansering av bolagets digitala utbildningsplattform.

Stockholmsbaserade Learnster erbjuder en digital utbildningsplattform som hjälper företag att lösa de behov inom kompetensutveckling som ökat kraftigt de senaste åren till följd av den snabba digitala utvecklingen.

SaaS-plattformen stödjer både formellt och informellt lärande och möjliggör att varje organisation kan skräddarsy relevanta och engagerande utvecklingsplaner för just sin organisations unika förutsättningar. Stort fokus läggs på att maximera effekten från både ut- och inlärning med hjälp av metoder som bygger på vetenskaplig forskning om hur våra hjärnor fungerar.

–Det finns ett mycket stort behov av att kunna erbjuda företagsanpassade lösningar inom utbildning, inte minst då den ökande rotationen på arbetsmarknaden beror på just bristande kompetensutveckling på många arbetsplatser. Jag stödjer Learnsters syn på vad som kommer att krävas av företagen för att lyckas attrahera morgondagens talanger. Teamet har presterat imponerande bra på kort tid och jag ser fram emot det som kommer, både utvecklingsmässigt och marknadsmässigt, säger Lars Lindgren.

Trots att Learnster lanserades först 2018 används plattformen redan av över 50 företag. På kundlistan finns flera välkända organisationer, bland annat SATS, O’Learys, Hemfrid, Skandiamäklarna och Stiftelsen Friends.

–Det känns helt suveränt att få ombord en investerare av Lars kaliber. Vi fortsätter vår snabba tillväxt på kundsidan med över 50 nya kunder bara det senaste året. Nu står vi inför nästa steg, vilket kommer med en spetsigare differentiering och positionering. Ett steg där vi tveklöst kommer gynnas av att ha tillgång till Lars erfarenhet och fingertoppskänsla, säger Learnsters VD Mikael Larsson.

Inbyggt i Learnsters plattform finns ett användarvänligt designverktyg för att enkelt skapa morgondagens utbildningar, samt all nödvändig funktionalitet som krävs för att smidigt hantera kursdeltagare och kursprogram. Gränssnittet är responsivt och fungerar på alla enheter vilket möjliggör för deltagaren att lära sig på sina villkor, både före, under och efter utbildningen.

Mikael Larsson, VD Learnster, mikael.larsson@learnster.com, 070-431 48 16

Sting har sedan 2002 hjälpt entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika tillväxtföretag. Vi erbjuder startups finansiering, affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Sting har stöttat över 270 startups, av vilka 67 procent fortsätter att utvecklas och växa idag. Tillsammans har alla Sting-bolagen en omsättning på över 2,6 miljarder kronor, varav 68 procent kommer från internationell försäljning. De har dessutom skapat över 2600 jobb. Mer information: www.sting.co