Från vänster: Ulrika Lija medgrundare GoFrendly, Claudia Gård medgrundare GoFrendly, Caroline Nylund Investment manager, Zenith, Julia Sporre medgrundare GoFrendly. Foto: Christian Gård

GoFrendly trappar upp tillväxten med tunga investerare i ryggen

Vänskapsappen tar in ytterligare kapital som ska investeras i att vidareutveckla produkten och stärka sin position på den svenska marknaden. Rundan leds av Zenith Group som tidigare investerat och hjälpt bygga flera framgångsrika bolag.

GoFrendly är en social plattform för kvinnor med närmare 100,000 medlemmar i fyra länder. Idéen till appen föddes hösten 2015 ur grundarnas egna behov att träffa likasinnade vänner och en nyfikenhet kring om det gick att effektivisera sättet man träffar nya vänner på. Resultatet blev en dedikerad plattform för kvinnlig vänskap som syftar till att berika medlemmarnas sociala liv genom bredare nätverk, pricksäker matchning och fler aktiviteter.

Nu tar bolaget in ytterligare kapital för att skala upp verksamheten genom att bredda målgruppen, fortsätta utvecklingen av affärsmodeller och lägga grunden för en skalbar internationell plattform. Investeringsrundan leds av Zenith Group som även har investerat i bland annat kommunikationsappen Truecaller och AI-bolaget Leeroy. Bland investerarna finns sedan tidigare Apotea-grundaren Pär Svärdson och JNE Invest.

“Vi är otroligt glada över att ha med Zenith i ryggen. De är engagerade, strategiska och har ett stort nätverk, vilket vi värderar högt - Zenith har en given styrelseplats i GoFrendly.”, säger bolagets grundare och VD Claudia Gård.

“GoFrendly är ett spännande tillskott i vår portfölj med ett tydligt erbjudande som ligger helt rätt i tiden. Med hjälp av sin digitala plattform angriper de en globalt växande fråga som länge varit i skymundan”, säger Caroline Nylund, Investment Manager på Zenith Group.

“Vi är mycket imponerade av den kvinnliga grundarduon som på kort tid byggt en imponerande användarbas av aktiva medlemmar. Vi ser fram emot att vara med och ta bolaget till nästa nivå ”, säger Tommy Jacobson, Ordförande i Zenith Group.

Claudia berättar att fokus under 2019 har legat på att stärka plattformen tekniskt och vidareutveckla de sociala funktioner som underbygger affärsmodellen. Målet är att bygga världens största sociala plattform för kvinnlig vänskap. “För att lyckas med detta behöver vi fler talanger som vill vara med och utveckla framtidens smarta sätt att umgås”, säger bolagets medgrundare Ulrika Lilja.

“Det nya kapitalet ska användas till att vidareutveckla produkten, stärka teamet och fortsätta expansionen på hemmamarknaden“, säger Claudia Gård. Grundarduon ser att den sociala trenden går mot självförverkligande där vänskapsrelationer tar allt större plats men att det finns ett behov av att effektivisera sättet man träffar nya vänner.

“Dessutom vill våra medlemmar testa ovanliga sporter, bestiga berg och prova nya restauranger där vår plattform möjliggör rätt sällskap för dessa aktiviteter. GoFrendly är därför helt rätt i tiden!”, berättar Ulrika Lilja.

Claudia Gård, VD och medgrundare, 070-710 45 56, claudia@gofrendly.com