Trygghetsarbete i New York – en reportageserie

Trygghetsarbete i New York – en reportageserie

I början av 1990-talet var brottsligheten hög och otryggheten påtaglig i New York. Dagligen rapporterade media om grova våldsbrott, det ena värre än det andra, och hamnade man ett kvarter fel på Manhattan kunde det gå illa. I dag, cirka 20 år senare, är bilden helt annorlunda. Den anmälda brottsligheten har minskat med närmare 80 procent sedan 1990, och minskningen verkar fortsätta. Utvecklingen är inte chimär; flera studier visar att resultaten inte kan hänföras till en minskad anmälningsbenägenhet.

Samtidigt som situationen i New York och i många andra amerikanska städer har förbättrats, har utvecklingen i Sverige varit den motsatta. Under de senaste 20 åren har den anmälda brottsligheten ökat med över 20 procent, det gäller framför allt våldsbrottsligheten. Detta har ställt bland annat rättsväsendet och kommunerna inför stora utmaningar, vilket den senaste tidens utveckling i till exempel Malmö och Södertälje är ett tydligt exempel på.

Med start från måndagen den 23 april kommer därför Stiftelsen Tryggare Sverige, direkt från New York, rapportera om olika exempel på hur polisen, lokala brottsförebyggande råd etc. kan arbeta på nya sätt när det gäller att förebygga brott och öka tryggheten.

Vi besöker bland annat New York polisens huvudkvarter på One Police Plaza samt gästar lokala polisstationer. Vi träffar professor Robert McCrie vid John Jay Collage of Criminal Justice som beskriver erfarenheter och forskning kring polisens och andra aktörers brottsförebyggande verksamhet. Vidare möter vi företrädare för lokala brottsförebyggande verksamheter.

Se artiklar, filmer och bloggar m.m. på vår hemsida (www.tryggaresverige.org). Följ oss även på Twitter: @TryggareSverige #TSNY och på Facebook: Tryggare Sverige.

SCHEMA
Måndag: Nolltolerans - ett framgångsrecept för att minska brottsligheten?
Tisdag: Fler poliser är inte förklaringen till den minskade brottsligheten
Onsdag: Samarbete för säkrare och attraktivare grannskap - BID (Business Improvement District)
Torsdag: Ett forskarperspektiv på brottsutvecklingen i NY
Fredag: Går det att använda erfarenheter från New York för att utveckla trygghetsarbetet i Sverige?

För mer information kontakta Peter Strandell (Sverige) 08-29 20 00 eller 076-340 89 99 eller Magnus Lindgren (USA) 070-510 29 84.