Debatt om framtidens polis

Debatt om framtidens polis

Med anledning av Polisorganisationsutredningens förslag om en nationell polis bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en debatten om framtidens polis. Medverkar gör bl.a. riksdagsledamoten Johan Pehrson (fp), professorn Bo Wennström samt polisen och forskaren Stefan Holgersson. Närvarar gör även fackförbundet ST, Polisförbundet m.fl. Debatten kan följas på Twitter: @TryggareSverige #tsdebatt

Bakgrunden är förslaget om att ersätta dagens 21 lokala polismyndigheter med en nationell myndighet som styrs från Polhemsgatan 30 i Stockholm. Denna åtgärd anses allmänt som ett Alexanderhugg för att lösa alla problem som polisen brottas med, allt från hur den internationella brottsligheten på Balkan ska bekämpas över till trafikpolisverksamheten i Sverige, till bekämpningen av brott i nära relation i Skåne, till lokalt brottsförebyggande arbete i Vännäs och till passutfärdande åt försenade turister på Arlanda flygplats etc.

Självklart finns funktioner inom svensk polis som måste centraliseras. Det gäller t.ex. arbetet mot den grova organiserade brottsligheten. Samtidigt är det nödvändigt att andra frågor hanteras på kommunnivån. Det gäller till exempel arbetet för att öka tryggheten i samhället som förutsätter en kommunalt förankrad och lokalt närvarande polis. En sådan polisverksamhet är i själva verket helt avgörande för att klara kommunernas samlade utmaningar inom trygghetsområdet. En professionell polisverksamhet där invånarna bor och vistas går inte att överskatta.

Vid debatten diskuteras för- och nackdelar med en nationell polis samt erfarenheter från andra länder som centraliserat polisverksamheten.

Datum: 16/4
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50