Grov barnvåldtäkt

Kvällen den 15 juli våldtogs en 12-årig flicka vid S:t Eriksplan i centrala Stockholm. 12-åringen var på väg till en kompis när hon överfölls av en okänd man, som förgrep sig på henne i ett trapphus. I helgen häktades en 41-årig man misstänkt för grov våldtäkt på barn. Den misstänkte mannen dömdes i oktober 1993 till livstids fängelse för mord på sin f.d. flickvän och fick sitt straff tidsbestämt till 26 år. Han avtjänade 17 år av sitt straff innan han i december 2010 släpptes på fri fot. Detta trots att han, enligt Örebro tingsrätt, misskötte sig 61 gånger (!) under fängelsetiden.

Enligt Stiftelsen Tryggare Sveriges mening ska polariseringen mellan brottsdrabbade och gärningspersoner motverkas. Det finns i grunden ingen motsättning mellan en human kriminalvård och ett tydligt ”brottsofferperspektiv”. En professionell kriminalvård som innefattar relevant och adekvat vård, behandling och olika återfallsförebyggande program gynnar i själva verket också brottsdrabbade. Däremot är det mycket förvånande att en person som är dömd till livstid för mord kan släppas i förtid när han upprepade gånger misskött sig (se http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/default.aspx?articleid=5739722)

Följ oss på Twitter: @TryggareSverige
Se våra dagliga kommentarer om aktuella händelser: www.tryggaresverige.org
Ladda ned vår App: Tryggare Sverige