Könskvotering? Nej tack!

StepStone-undersökning: två tredjedelar av Europeiska företagsledare är emot könskvotering - en åsikt som delas av de anställda. Mest negativa är svenskarna och danskarna.

STOCKHOLM JUNI 2011. Arbetsgivare ska inte behöva kvotera in kvinnor på arbetsplatser, enligt europeiska företagsledare: 66% anser att denna reglering är onödig. Detta är resultatet av en nylig undersökning genomförd av jobbportalen StepStone, i vilken 7227 personer från åtta lander medverkade. Endast en tredjedel av deltagarna stödjer könskvotering, medan 81% hävdar att deras företag inte kvoterar i dagsläget. Bara 19% rapporterar att könskvotering existerar på deras arbetsplats.

Enligt undersökningen finns det inte en majoritet för könskvotering i något av de undersökta länderna, men man kan däremot se några intressanta skillnader länderna emellan.

I Norge är könskvotering någorlunda populärt, med ett 42-procentigt stöd. Belgarna är också relativt positiva till idén om ett minimiantal kvinnor på arbetsplatsen: 38% stödjer detta. Värt att poängtera är att nästan en tredjedel av arbetsgivarna i Norge och Belgien könskvoterar - den högsta andelen i samtliga undersökta länder.

Sverige och Danmark är mest negativa till könskvotering. 69% av svenskarna och hela 85% av danskarna är emot det.

Grafik (resultat - totaler)
Klicka här

Grafik (resultat - land för land)
Klicka här

Läs hela pressreleasen och ladda ner grafik från stepstone.se:

• www.stepstone.se
  • undersökning
  • kvotering
  • könsdiskriminering
  • könskvotering
  • jobb
  • arbetsmarknaden
  • arbetsmarknad
  • arbetsliv

Om StepStone AB:
StepStone grundades 1996 och är idag en av de mest framgångsrika jobbportalerna i Europa. Med 24,6 miljoner besökare och 299 000 lediga jobb varje månad, optimerar StepStone företags rekryteringsbehov genom att matcha de bästa kandidaterna med de bästa arbetsgivarna, och mäta resultatet.

StepStone har ca 900 anställda i nio länder och arbetar med 47 000 företag, bl.a. Siemens, SAS, Adidas, Tele2 och Tetra Pak. Utöver StepStones egna jobbportaler, erbjuds företag kompetensförsörjning globalt genom vårt internationella Network. StepStone är ett helägt dotterbolag till Berlinbaserade Axel Springer AG.