Saori Ichihara valdes till Stella Kock 2018. Foto: Susanne Walström.

21 september: Stellagalan kungör Sveriges mest framstående kvinnor inom gastronomin

Coronaviruset satte stopp för den planerade galan i april, men 21 september släpps namnen på årets bästa Stella kock, bartender, bagare, sommelier, mentor, konditor, servis, mediepersonlighet och hedersprismottagare. Samt Suzanne Wohlins pris.

På plats på galan på A house är vinnare, sponsorer och Stellagalans team samt ett filmteam som spelar in och sänder digitalt.
– Vi tycker det är viktigare än någonsin att lyfta de kvinnliga stjärnorna i branschen, detta år då Corona-pandemin utsätter restaurang- och besöksnäring för så stora utmaningar, säger Anette Rosvall, Stellagalans talesperson.
Vi tog nyligen tempen på jämställdheten i branschen och den redovisningen liksom de senaste publiceringarna av finalister i olika tävlingar visar att vi behöver fortsätta kämpa för att kvinnor ska få plats och vi har jämställdhet som mål.

Läs om de nominerade i 9 kategorier

Tid för sändningen publiceras på hemsidan stellagalan.se
Inbjudan kommer i våra sociala medier. I år kan alla vara med och hylla våra Stellastjärnor!

Stellagalan ska skapa en plattform för samarbete kring en jämställd bransch, synliggöra de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygga broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder vill vi inspirera och stärka nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar förutom den årliga galan ett jämställdhetsforum samt debatter och möten i olika sammanhang.

Våra sponsorer
är Menigo, A house, Visita, Omaka, Absolut, Vega, Svenskt Kött, J A Sundqvist, MSC Marine Stewardship Council, The Wine Agency och Vinunic.

Stellagalans styrelse
består av Anette Rosvall, Karoline Nordefors, Ida Ström, Anna Antonia Svedberg, Maja Berthas, Ella Nilsson, Anita Lindström och Anna Lind Lewin.

Våra sponsorer

Stellagalans styrelse