Världens bästa åkare till Stockholms Stadion - Stadium Winter Jam 10-11 november

Den 10 och 11 november tar världseliten i skidor och snowboard plats på Stockholms Stadions gigantiska snöramp, som byggs för evenemanget. Med 40 000 USD i prispotten, gratis entré och artister i världsklass både inom musik, snowboard och skidor blir Stadium Winter Jam ett snowboard- och skidkalas som aldrig tidigare har skådats. På fredagen står skidåkarna i fokus. Världens bästa jibbers inklusive Jon Olsson, Henrik Windstedt, Jacob Wester och Adam Falk, kommer att flyga ungefär 25 meter och cirka 10 meter högt i Peak Performance – King of Style. På lördagen kommer snowboardeliten att vara på plats för världscuptävlingen. Världsstjärnorna Hampus Mossesson, Jacob Wilhemsson och Simon Ax är redan bekräftade. Hampus Mossesson vann bland annat Air’n Style i München förra säsongen. Flera i den finska ”maffian” och ett par av de tyngsta norska åkarna är så gott som klara. Komplett lista på åkare kommuniceras i ett senare pressmeddelande. Snowboardtävlingen är en av fem Nokia Snowboard World Cup Big Airtävlingar runt om i världen 2006/2007. 600 kubikmeter snö kommer att tillverkas och skyfflas in i den unika OS-arenan Stockholms Stadion. Världens bästa skid- och snowboardåkare kommer mer eller mindre att hoppa in över Stockholm Stadion och landa nere på planen. Åkarna kommer att få en rejäl kick från den gigantiska rampen som byggs med början utanför arenan och in över muren. En separat railarena kommer också att vara öppen för alla som vågar prova på. Våra svenska railstjärnor kommer att stå för en imponerande jamsession. Stadium Winter Jam är även en ungdoms- och musikfestival. Utöver tävlingarna bjuder man på högklassig musik med artister som även attraherar ungdomar som inte nödvändigtvis är skid- eller snowboardåkare. Här blir det också en stor vintersportmässa med alla svenska skid- och snowboardleverantörer på plats och en mängd erbjudanden till besökarna. Och allt detta är gratis – fri entré för alla, vilket organisatören Ulf Mård på MårdHagen är mycket nöjd över. MårdHagen fick uppdraget av Svenska Skidförbundet att organisera en världscuptävling i snowboard. Inte en krona fanns men nu är nästan allt säkrat. - Våra partners Stadium, Nokia och Peak Performance med flera, tillsammans med Stockholm Stad, hjälper oss att göra detta möjligt, säger Ulf Mård, som själv är en eldsjäl inom både skidor och snowboard,med ett förflutet som snowboardproffs och med Världscup- och SM-titlar i bagaget. Snart på nätet: www.stadiumwinterjam.se För mer information vänligen kontakta: Pressansvarig Josefine Ås josefine.as@free.fr mobil: +33 6 79 04 23 46 Eventorganisatör Ulf Mård ulf.mard@mardhagen.se mobil: + 46 70 631 35 23 Eventchef Stadium Mattias Zingmark mattias.zingmark@stadium.se mobil: +46 708 28 09 23 Sussi Calås-Jonsson Informationsansvarig Stadium AB Box 773 601 17 Norrköping sussi.calas@stadium.se www.stadium.se "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv!"