Jeanette Hargin och Wille Lindberg åker i Everest

Modeller för höstens och vinterns Everest-kollektion är friåkarna Jeanette Hargin och Wille Lindberg. Under några fantastiska dagar i Mürren i Schweiz, visade de upp sina skills i och utanför pisterna. Nicklas Blom var där med kameran och Niklas Allestig filmade. Resultatet blev många fina bilder och en häftig skidfilm. Säsongens Everestkollektioner domineras av softshelljackan. Softshell är ett mjukt skalmaterial som är vattentätt och samtidigt andas. Softshell kommer allt starkare både på vardagsplaggen och skidplaggen och nu även i mönstrat, framför allt rutigt. Svart är en stark dominant. Men vi hittar också lite starkare färger som rött, grönt och blått, framför allt i skidkollektionen. – Everest ska passa både på väg till jobbet och i backen. Kollektionen vänder sig till såväl fritidsmotionären som extremskidåkaren, alla som gillar snygga, prisvärda kläder med hög kvalitet. Stilen ligger åt det klassiska snittet, berättar Bo Eklöf, inköpschef på Stadium. Även på juniorsidan kommer Everest med flera nya mönster och modeller. Vi hittar också underställ i nya roliga färger på juniorsidan, som rosa, vitt och turkosblått. Det blir mer och mer aktuellt med miljövänlig produktion och det gäller även för Everest som ständigt försöker hitta utvecklingsmöjligheter som är skonsamma för miljön. Den senaste åtgärden är en ny torrfärgningsprocess som används på alla foder. Det betyder att man inte använder något vatten för färgningen och därmed sparar hundratusentals liter vatten. Everest Allround Jkt TCS 2000 blev bäst i test i ICA-Kurirens test av allvädersjackor i nr 38 och det är ytterligare ett bevis på hur viktigt det är med funktion. Alla Everest-plagg har TCS-märkning vilket innebär att de är vind och/eller vattentäta. De är också Ökotex 100-certifierade, vilket innebär att de klarar miljökraven med god marginal. På www.stadium.se kan man läsa mer om Jeanette Hargin och Wille Lindberg och se skidfilmen. Här kan man också läsa mer om tankarna bakom höstens och vinterns kollektioner. Pressbilder finns att hämta på www.stadium.se under Om Stadium fliken Bildarkiv. För högupplösta modellbilder och mer information, kontakta Sussi Calås-Jonsson, pressansvarig på Stadium, 0709-53 47 60 eller 011-24 61 03.