Utbildningen Northern Academy ska stärka ungas möjligheter att bo, leva, verka och bidra i samhällsutvecklingen i norra Sverige.

Nu är Northern Academy igång – 23 kommuner deltar i utbildningen

Intresset för Youth Up Norths utbildning Northern Academy har varit stort. Över 40 anmälda från 23 kommuner, samt regioner och länsstyrelser i Norrbotten och Västerbotten har nu haft sin första nätverksträff. ”Genom samarbetet med Sparbanken Nord kan vi stärka ungdomars möjligheter i norra Sverige.”

Northern Academy är en skräddarsydd utbildning för kommuner i Norrbotten och Västerbotten med målet att kraftsamla och accelerera arbetet med att stärka ungas möjligheter att bo, leva, verka och bidra i samhällsutvecklingen i norra Sverige. De drygt 40 deltagarna är ungdomskonsulenter eller övriga tjänstepersoner från kommuner, region och landsting. Under fyra träffar, tre digitala och en fysisk, får deltagarna möjlighet att djupdyka i ungas rätt till inflytande och delaktighet i samhället, med både lokala, nationella och internationella perspektiv.

Utbildningen möjliggörs genom ett samarbete mellan Youth Up North och Sparbanken Nord.

‒ Genom det här unika samarbetet kan vi bidra till att alla kommuner i vårt verksamhetsområde får stöd i arbetet med unga. Vi är också glada över att samarbetet resulterat i att vi nu har engagemangsutvecklare Matilda på plats, säger Erika Mattsson, chef Hållbarhet & samhälle Sparbanken Nord.

– Det känns pirrigt och häftigt att vi är i gång och får möjligheten att möta alla kommuner som vill utveckla sitt arbete med att ge unga ett ökat inflytande och jobba med känslan av delaktighet i sitt lokalsamhälle, säger Helena Forsgren processledare Youth Up North.

Som en förlängning av utbildningen erbjuds kommunerna fortsatt stöd i form av ett anpassat metodarbete. Engagemangsutvecklaren, tillsammans med lokal kontaktperson i kommunen, planerar och genomför ett antal idéverkstäder, utbildningar samt konkreta samarbeten och erfarenhetsutbyte mellan unga och beslutsfattare i kommunerna.

Matilda Danielsson är den nya engagemangsutvecklaren som i sin roll kommer att fungera som en inspiratör för kommunerna och en länk till kommunens unga invånare. Hon är 20 år, född och uppvuxen i Älvsbyn och bor nu i Piteå. Trots sin unga ålder har hon lång erfarenhet av ideellt engagemang och en stark övertygelse att ungas röster är viktiga – på riktigt.

‒ Jag vill att fler röster hörs från unga, både i och utanför Norrbotten. Inte bara för att ”vi är framtiden” utan för att vi också lever här och nu, säger Matilda Danielsson.

Engagemangsutvecklare Matilda Danielsson är anställd för att stötta kommunerna i arbetet med unga.

Här kan du läsa mer om Northern Academy och Youth 2030

För mer information, kontakta:

Erika Mattsson, Sparbanken Nord, erika.mattsson@sparbankennord.se

Helena Forsgren, Youth Up North, helena@youth2030.se