Foto: Anna Synnerö

Thermality’s nya album släpps idag – The Final Hours

Det svenska melodiska death metal-bandet Thermality släpper idag sitt senaste album The Final Hours, ett tungt, melodiskt mästerverk som är redo att göra avtryck i världen. Thermalitygrundades 2020 nära Göteborg, death metal-genrens huvudstad, och har snabbt etablerat sig som fackelbärare för genren. Med djupa rötter i 90- och tidigt 2000-tals melodisk death metal, har de skapat ett sound som resonerar med fans över hela världen, där de skickligt blandar nostalgi med innovation.

Efter den hyllade debuten "Before I Get to Rest" i februari 2023, fortsatte Thermality att kanalisera sin kreativa energi och släppte den mycket uppskattade EP "Tales from the North" juni 2023. Med detta momentum i ryggen återvände bandet till studion och spelade in sitt senaste album i legendariska Studio Fredman. Under expertledning av Fredrik Nordström, som mixade och mastrade albumet, har Thermality levererat ett verk som fångar essensen av traditionell melodisk death metal samtidigt som de tänjer på gränserna för genren.

Det nya albumet hyllar pionjärerna inom melodisk death metal, såsom In Flames, Children of Bodom, Amon Amarth och Arch Enemy, men går bortom att bara vara en hyllning. Thermalitysammanflätar olika stilar och ljud för att skapa något unikt och uppfriskande. Tyngre än sin föregångare men samtidigt rik på melodi, innehåller albumet ikoniska old-school death metal-trummor och fängslande melodier som garanterat kommer att trollbinda lyssnare.

Varje spår på albumet är en omsorgsfullt skapad kärleksförklaring som bjuder in lyssnarna till en musikalisk resa som är både bekant och uppfriskande ny. Thermalitys senaste verk är inte bara en samling låtar, utan en evolution av melodisk death metal genom artisters ögon som respekterar dess ursprung medan de vågar utforska okända territorier.

Thermality inbjuder både gamla och nya fans att dyka ner i detta banbrytande album och uppleva evolutionen av melodisk death metal. Detta album är en ledstjärna för genrens ljusa framtid och visar bandets enorma engagemang och passion för sitt hantverk.

Thermality - The Final Hours ute nu på Black Lodge Records / Sound Pollution

Lyssna på skivan här!

För ytterligare info / intervjuer kontakta: carl.vonschewen@soundpollution.se

Regioner