Nadal Broline tog vägen till Elitloppet

Nadal Broline tog vägen till Elitloppet

Nadal Broline, tränad av Reijo Liljedahl och körd av Ulf Ohlsson, årsdebuterade på bästa sätt när han segrade i Algot Scotts minne på Åbytravet och samtidigt kvalade in till Elitloppet.
- Nadal Broline har alltid skvallrat om att vara en topphäst, men har stoppats upp av olika anledningar. Nu verkar alla bitar ha fallit på plats, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Nadal Broline spelade ut sin speed över upploppet i Algot Scotts minne och säkrade därmed en plats i Elitloppet. Åtta år gammal har Nadal Broline bara startat 40 gånger men vunnit i vartannat lopp. Han har de senaste åren varit en följetong i Gulddivisionen och bland annat segrat i ett uttagningslopp till Olympiatravet.

- Det här var hans årsdebut och han kommer att gå fram ytterligare efter det här loppet. Jag beundrar verkligen hans inställning till att vinna och nu är det dags för honom att ta för sig i de riktigt stora loppen, säger Anders Malmrot.

Algots Scotts minne är ett av tre lopp som kvalificerar till Elitloppet. De övriga två är Finlandia-Ajo på Vermo i Helsingfors den 5 maj samt Prins Daniels lopp på Gävletravet den 19 maj.

Fakta Nadal Broline
Ålder: 8 år
Kön: Valack
Starter/Resultat: 40 (20-9-4)
Intjänat: 3 896 415 SEK
Rekord: 1.09,8 autostart (1640m)
Ägare: Onkel Invest Oy
Tränare: Reijo Liljendahl
Skötare: Pernilla Sundling
Nationalitet: Finsk

Elitloppet är avslutningen på Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla den 25-27 maj 2018. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller tre miljoner kronor. Förra året hade Elitloppshelgen över 60 000 besökare, cirka en miljon TV-tittare i TV4 och TV12 samt 373 miljoner kronor i omsättning på ATGs spelformer.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2018: Readly Express (Sverige), Uza Josselyn (Schweiz), Bold Eagle (Frankrike), Propulsion (Sverige), Maori Time (Australien), Ringostarr Treb (Italien), Pastore Bob (Sverige) och Nadal Broline (Finland)