Vem blir årets Giraff?!

För 5:e året i rad delar vi ut Giraffpriset – den 26 maj koras årets vinnare vid prisutdelningen på Postmuseum, Gamla stan, Stockholm.

Sedan 2011 delar Social Venture Network Sweden, SVN, årligen ut Giraffpriset. Priset ges till en person eller företag/organisation som stuckit ut halsen, gjort något extra modigt, som trott så starkt på något att man varit villig till ett stort risktagande, ha brutit igenom motstånd och som har motiverats av att göra något gott för människor och för jorden - inom områdena miljö, CSR eller etik och där ha åstadkommit goda resultat.

Juryn har nu valt ut fem finalister - vem som får äran att ta emot vandringspriset, äran och prischecken återstår att se!

ÅRETS FEM FINALISTER

Även i år har vi fått in många bra, intressanta och spännande nomineringar. Giraffprisjuryn har läst, tagit ställning till och nu valt ut följande fem finalister:

Dipart Entreprenad AB

”– Di­part har ett kon­se­kvent och ge­nom­ar­be­tat mång­falds­ar­be­te som lett till att många oli­ka na­tio­na­li­te­ter ar­be­tar i fö­re­ta­get och att kvin­nor be­reds plats i en ty­pisk mans­do­mi­ne­rad bransch.

– Di­part ar­be­tar ak­tivt ge­nom sitt­stöd till Vision.nu för att le­va upp till sin vär­de­grund av­se­en­de stöd till grup­per och per­so­ner som har det svå­rast i sam­häl­let- i det här fal­let de hem­lö­sa.

– Di­part är ett fö­re­dö­me vad gäl­ler att in­te ta in svart ar­bets­kraft och att hål­la sig till­re­gel­ver­ket vad gäl­ler skat­ter och av­gif­ter. Det­ta i en bransch som an­ses gett ett an­sik­te åt svart­ar­be­te, kor­rup­tion och skat­te­fusk.

– Di­part har ett mil­jötänk och ett mil­jö­ar­be­te som ge­nom­sy­rar verk­sam­he­ten och de an­ställ­da.”

Allt ovan sam­man­ta­get och det fak­tum att man in­te räds att gå ut of­fent­ligt med vad man gör och hur man ser på frå­gor­na – in­ne­bär att man verk­li­gen stic­ker ut hal­sen då man verk­li­gen in­bju­der till kri­tisk gransk­ning, fram­för allt från de man kri­ti­se­rar.

Di­parts ar­be­te är ing­en dags­län­da ut­an har skett sys­te­ma­tiskt och för­dju­pats un­der en rad av år.”
www.dipart.se

Sofia Jannok, sångerska

”Sofia Jannok lyfter modigt frågor som utmanar vår självbild och blottlägger vår dubbla moral både inom miljöområdet och på det sociala området. Med sin musik utmanar hon den ultimata makten. Att Sverige inte skrivit på urfolkskonventionen är en skam. Kanske är det dags nu, kanske kan detta pris bli tungan på vågen? Den gruvboom som pågår riskerar att ytterligare trycka undan samernas rättigheter.”
www.sofiajannok.com

Jakob Köning – Fair Finance Guide

”För att Ja­kob har ut­hål­ligt och mål­med­ve­tet dri­vit ar­be­tet med att få igång Fair Finan­ce Gui­de i Sve­ri­ge. Ge­nom Fair Fi­nan­ce Gui­de kan kun­der och med­bor­ga­re på ett en­kelt sätt få en ökad in­syn och på­ver­ka ban­kers håll­bar­hets­ar­be­te. Sve­ri­ges Kon­su­men­ter, Am­ne­sty, Di­a­ko­nia, Fair Tra­de Cen­ter och Na­tur­skydds­för­e­ning­en står bakom ini­ti­a­ti­vet och re­sul­ta­tet går även att jäm­fö­ra in­ter­na­tio­nellt. Ge­nom Fair Finance Gui­de kan ett kund­tryck för ökad håll­bar­het (so­ci­alt och eko­lo­giskt) bli me­ra på­tag­ligt och stöd­ja ban­kers eg­na am­bi­tio­ner och ut­veck­ling.”

Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla investeringar på Nordea

”Sa­sja Be­s­lik vo­re en vär­dig pris­ta­ga­re där­för att han med stort mod ta­git ställ­ning mot fö­re­tag med kor­rupt verk­sam­het typ Te­lia m.fl. och där­med ut­satt sig för ic­ke obe­tyd­li­ga per­son­li­ga ris­ker. Sa­sja Be­s­lik har un­der många år dra­git sin lans för att i dis­kus­sions­pa­ne­ler tyd­lig­gö­ra sin pro­fil­frå­ga och här­med haft en stor be­ty­del­se i ut­veck­ling­en från att CSR gått från en upp­märk­sam­mad pro­fil­frå­ga till en själv­klar hy­gi­en­fak­tor. Det som idag ses som en själv­klar­het har ti­di­ga­re va­rit i hög grad kon­tro­ver­si­ellt in­om fund ma­na­ge­ment och i den mil­jön krävt en­vis­het och stor per­son­lig in­tegri­tet.”

Smiling Cashews, the Smiling Group AB

”Smiling Cashew för att ta­git sig an det gi­gan­tis­ka ar­be­tet att för­änd­ra nöt­in­du­strin, att ska­pa nya ar­bets­till­fäl­len istäl­let för att lå­ta män­ni­skor bli be­ro­en­de av bi­stånd, att de ba­ra pro­du­ce­rar eko­lo­giskt od­la­de nöt­ter (och Fairt­ra­de-cer­ti­fi­e­ra­de) och att de ge­nom sitt nytän­kan­de för oss kon­su­men­ter när­ma­re od­lar­na ge­nom den bar-co­de som finns på al­la för­pack­ning­ar och som be­rät­tar var­je od­la­res egen histo­ria. De be­vi­sar att man kan dri­va ett fram­gångs­rikt fö­re­tag sam­ti­digt som man tar so­ci­a­la, eko­lo­gis­ka och mark­nads­mäs­si­ga hän­syn – det ena be­hö­ver in­te ute­slu­ta det and­ra.
Oscar Carls­son & Jo­a­kim Sö­der­ling är grun­da­re av fö­re­ta­get som star­ta­de 2011.”

• Politik, allmänt

• etik
  • csr

Social Venture Network, SVN, är ett internationellt nätverk som arbetar för långsiktig hållbarhet i affärer och verksamheter. Medlemmarna är företag och organisationer som arbetar lokalt i varje land med frågor om god etik, miljöhänsyn och socialt ansvar.