Sandra och Mattias Sälleteg, grundare av Trakt Forest Hotel i Småland, fick ta emot Årets Turismpris 2023 på Jönköpingsgalan.

Trakt Forest Hotel vinnare av Årets Turismpris i Jönköpings Län

Sandra och Mattias Sälleteg, grundare av Trakt Forest Hotel, fick ta emot Årets Turismpris 2023 på Jönköpingsgalan. De har på en plats som tillhört släkten i generationer vågat tänka nytt och skapat ett unikt året runt-resmål där upplevelsen styrs av den småländska naturens oändliga variationer.

Trakt Forest stärkte under 2022 sitt erbjudande med fem skogssviter i skandinavisk design, skapade av stjärnarkitekten Gerth Wingårdh. Sviterna är byggda med minimal påverkan på den omgivande naturen och inretts med möbler skapade av elever från den lokala möbeldesignskolan. Sviterna, som svävar en bit över marken, är integrerade med den omgivande naturen och erbjuder en helt unik upplevelse som styrs av naturens skiftningar.

- Trakt Forest Hotel vågar se framåt, utveckla och satsa stort samtidigt som de ser värdet i att värna gamla traditioner och den småländska naturen, säger Helen Berg, vd Smålands Turism.

Hållbarhet går som en röd tråd genom alla delar av Trakt Forest Hotel, bland annat byggdes en ny restaurang av brännskadat virke. Här lagas maten från recept som gått i arv från tidigare generationer, med råvaror från granngårdarna och skogens skafferi.

- Med Trakt Forest Hotel har Sandra och Mattias skapat ett unikt resmål som lockar turister året runt. De har tagit avstamp i den plats där de har sina rötter och låtit skogen bli en upplevelse i sig. Konceptet lockar både svenska och utländska turister som vill njuta av den småländska naturen långt från storstadens stress, säger Helen Berg.

Priset i form av en lokalt producerad skulptur, togs emot av de båda grundarna som dessutom fick motta en utvecklingsfond på 10 000 kronor. Vinnaren av Årets Turismpris Jönköpings Län blir också nominerad till Stora Turismpriset i Sverige som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Vinnaren får ett bidrag på 100 000 kronor för att utveckla sin verksamhet.

- Man blir så varm om hjärtat. Efter allt vi slitit med...och så belönas det. Det känns fantastiskt! säger Mattias Sälleteg om vinsten.

Juryns motivering löd:
Årets vinnare har med småländsk finurlighet, strategisk skarphet och med stor omsorg om miljön utvecklat den plats som tillhört släkten i generationer till ett unikt och modernt året runt- resmål.

En brinnande innovationslust i kombination med en vilja att samverka har lett till spännande samarbete med såväl lokala möbeldesignelever som etablerade stjärnarkitekter. Skandinavisk design integrerad i en natur som ständigt förändras lockar både svenska och utländska turister som vill uppleva ett genuint turistmål bortom stadens brus.

Trakt Forest Hotel har framgångsrikt vävt samman nytänkande, mod och innovation med omsorg om platsen och traditioner och skapat en helhjärtad småländsk upplevelse olik någon annan.

Årets Turismpris har delats ut sedan 2008, förra året tilldelades Cykla i Filmlandskapet det ärofyllda priset.

För mer information kontakta:
Helene Berg
VD Smålands Turism