Zoner från 1 april

Det blir tre zoner i det nya zonsystemet från 1 april: A, B och C. Under knappt ett år har Stockholms län varit zonlöst, men från 1 april kommer zonerna tillbaka igen. Nu blir det tre zoner, i stället för som tidigare fem zoner. Zonerna kommer att kallas A, B och C. Zonerna är viktiga för dig som inte har periodbiljett av något slag, utan stämplar dina biljetter vid restillfället. Som tidigare blir minsta avgiften för att resa i en zon två kuponger. Reser du i två zoner betalar du tre kuponger och för tre zoner fyra kuponger. Större zoner De nya zonerna blir större än förut, eftersom de är färre. Nytt blir att hela tunnelbanesystemet ligger i en och samma zon, zon A. Zongränserna har i största möjliga mån dragits efter kommungränser eller utmed andra naturliga gränser, som grönområden eller vid broar. Här följer en beskrivning av zonerna. Det här är zon A * Hela tunnelbanesystemet - alltså alla stationer på gröna, röda och blå linjerna. * Hela Tvärbanan. * Hela Nockebybanan. * Hela Lidingöbanan. * Pendeltågsstationerna Spånga, Sundbyberg, Ulriksdal, Solna, Karlberg, Centralen, Stockholms södra, Årstaberg, Älvsjö och Farsta strand. * Roslagsbanans stationer Stockholms östra, Universitetet, Frescati, Stocksund, Mörby, Djursholms Ösby, Bråvallavägen, Djursholms Ekeby, Enebyberg, Vendevägen, Östberga och Altorp. * Saltsöbanans stationer Slussen, Henrikssdal, Sickla, Nacka, Saltsjö-Järla, Lillängen, Storängen och Saltsjö-Duvnäs. * Hela Stockholms kommun, utom Skrubba-triangeln nära Tyresö. * Solna kommun. * Sundbybergs kommun. * Danderyds kommun. * Lidingö kommun. * Nacka kommuns västra del. Kommundelen Boo kommer att tillhöra zon B. Det här är zon B * Pendeltågsstationerna Kallhäll, Jakobsberg, Barkarby, Upplands Väsby, Rotebro, Norrviken, Häggvik, Sollentuna, Helenelund, Stuvsta, Huddinge, Flemingsberg, Tullinge, Tumba, Rönninge, Trångsund, Skogås, Handen, Jordbro, Västerhaninge, Krigslida, Tungelsta och Hemfosa. * Roslagsbanans stationer Roslags Näsby, Tibble, Ensta, Visinge, Täby kyrkby, Kragstalund, Bällsta, Vallentuna, Ormsta, Molnby, Täby centrum, Galoppfältet, Viggbyholm, Hägernäs, Rydbo, Täljö, Åkers runö, Åkersberga, Tunagård, Österskär, Lahäll, Näsby allé och Näsbypark. * Saltsjöbanans stationer Östervik, Fisksätra, Igelboda, Neglinge, Ringvägen, Saltsjöbaden, Tippen, Tattby, Erstaviksbadet och Solsidan. * Järfälla kommun. * Sollentuna kommun. * Upplands Väsby kommun. * Vallentuna kommuns södra del. * Täby kommun. * Österåkers kommuns södra del. * Vaxholms kommun. * Nacka kommuns östra del, kommundelen Boo. * Värmdö kommuns västra del. * Tyresö kommun. * Haninge kommun, utom Ornö och Muskö, som ligger i zon C. * Huddinge kommun, utom Masmo och Vårby gård, som ligger i zon A. * Botkyrka kommun, utom Fittja, Alby, Hallunda och Norsborg, som ligger i zon A. * Salems kommuns östra del. * Ekerö kommun. Det här är zon C * Pendeltågsstationerna Bro, Kungsängen, Märsta, Rosersberg, Östertälje, Södertälje hamn, Södertälje centrum, Södertälje syd, Järna, Mölnbo, Segersäng, Ösmo, Nynäsgård, Nynäs havsbad, Nynäshamn och Nynäshamns färjeterminal. * Roslagsbanans stationer Lindholmen, Frösunda, Ekskogen och Kårsta. * Upplands Bro kommun. * Sigtuna kommun. * Vallentuna kommuns norra del. * Norrtälje kommun. * Österåkers kommuns norra del. * Värmdö kommuns östra del. * Ornö och Muskö i Haninge kommun. * Nynäshamns kommun. * Salems kommuns västra del. * Södertälje kommun. * Nykvarns kommun.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100