Upprustningen av Nynäsbanan fortsätter

Bussar ersätter tågtrafiken på sträckan Västerhaninge - Nynäshamn Den 3 maj fortsätter Banverkets upprustning och utbyggnad av Nynäsbanan. Under arbetet ersätter SL tågtrafiken med buss och när banan öppnar igen den 18 augusti är det med nya förutsättningar för en punktligare trafik. Upprustningen av Nynäsbanan sker stegvis. Sedan förra sommaren arbetar Banverket med att förlänga plattformarna och att bygga mötesspår, alltså extraspår där tåg kan mötas eller köra om, vid Hemfosa och Segersäng. Även stationerna utmed Nynäsbanan får ett lyft med bland annat nya digitala informationsskyltar, nya väderskydd, ny belysning och bänkar. Nuvarande station Nynäs havsbad ersätts med den nya stationen Gröndalsviken som kommer att byggas 1,5 km norr om nuvarande läge. I direkt anslutning till Nynäsbanan görs omfattande byggarbeten med bl a nya parkeringsplatser, vändslingor för buss, gång- och vägbroar mm. Nästa steg i utbyggnaden är att förlänga dubbelspåret, som idag slutar vid Västerhaninge, till Tungelsta, ett arbete som är planerat att genomföras 2010-2011. När hela upprustningen genomförts är förutsättningarna för en punktlig och pålitlig trafik avsevärt större än idag och varje åtgärd leder en bit på väg till det målet. Under perioden 3 maj -17 augusti kör SL ersättningstrafik i form av fyra busslinjer samt en cykeltransport. Ersättningsbussar 3 maj – 17 augusti Linje 35 Västerhaninge – Ösmo – Nynäshamn Linje 35X Direktbuss Västerhaninge – Nynäshamn Linje 35S Ekeby – Segersäng Linje 35T Tungelsta – Sotholmen – Hemfosa Linje 35C Cykeltransport Västerhaninge – Nynäshamn Linje 861 Gullmarsplan – Nynäshamn (inget sommaruppehåll) Tilläggas kan att busslinje 861 som går mellan Nynäshamn och Gullmarsplan i år inte gör sommaruppehåll utan kommer att utgöra ytterligare ett alternativ under hela upprustningen. Eftersom biljettförsäljning ombord på bussarna är förbjudet måste resenärer som inte har periodkort köpa biljetter i förväg, antingen via sms, i någon av de biljettautomater som placerats ut eller hos något av SLs ordinarie försäljningsombud. Mer information om resvägar och tider finns på www.sl.se och på SLs kundtjänst, telefon 08 - 6001000. För mer information kontakta SLs pressavdelning 08 - 6861550

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100