SLs styrelse idag: Mer SL-trafik vid ny trängselskatt

Ännu mer SL-trafik kommer att rulla från i höst då den nya trängselskatten väntas införas. Tvärbanan möter Saltsjöbanan som rustas upp liksom Roslagsbanan vars upprustning nu forceras. Nya mötesplatser med shoppingmöjligheter inrättas i tunnelbanan och SLs reklamavtal ska upphandlas. Det är några av de beslut som SLs styrelse fattade idag. Med anledning av det förväntade riksdagsbeslutet att återinföra trängselskatt i Stockholms innerstad har SLs styrelse idag beslutat om ett utökat trafikutbud från och med kommande höst. SLs bedömning är att efterfrågan under morgonrusningen kommer att öka mellan 5 och 7 procent. För att möta detta behov kommer ett trafikupplägg liknande det under Stockholmsförsöket att tillämpas, dvs kompletterande direktbusslinjer inrättas och befintliga busslinjer förstärks efter behov. Tidigare utökningar i tunnelbane- och pendeltågstrafiken kvarstår. Från och med i höst kommer följande genomföras: Fem direktbusslinjer återupptas (utöver de sex linjer som finns kvar från försöket). Drygt 40 befintliga busslinjer får utökad turtäthet. En flexibel resurs om 15 bussar upprättas. Saltsjöbanan får förlängd rusningstrafik samt fler långa tåg. Den utökade trafiken kräver 116 nya bussar och den årliga kostnaden beräknas uppgå till 98,5 mkr. Därutöver krävs investeringar i depåer för 31 mkr. De fem direktbusslinjer som i höst återinrättas som ordinarie linjer är 153 Bredäng - Fridhemsplan 221 Larsberg - Ropsten 301X Träkvista - Brommaplan 745 Söderby park - Fridhemsplan (ändrad sträckning) 746 Skäcklinge - Fridhemsplan (ändrad sträckning) Utöver detta förstärks turtätheten på 40 befintliga busslinjer. Påpekas bör också att en stor del av den utökade trafiken från Stockholmsförsöket dessutom finns kvar, bl a sex direktbusslinjer samt fler avgångar i tunnelbane- och pendeltågstrafiken. Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan SLs styrelse fattade idag ett beslut att fortsätta arbetet med utredning och projektering av Tvärbana Ost och Saltsjöbanans upprustning. Saltsjöbanan har i mer än 100 år svarat för det huvudsakliga utbudet av kollektivtrafik till och från Saltsjöbaden, Fisksätra samt övriga områden utmed banan. Banan har omfattande behov av upprustning och modernisering. Stockholms stad och Nacka kommun planerar dessutom för nya bostäder och arbetsplatser i Hammarby sjöstad, vid Danvikstull, Lugnet, Henriksdal, Kvarnholmen och Nacka port vilket innebär att efterfrågan på kollektivtrafik i områdena kommer att öka kraftigt. Dagens inriktningsbeslut innebär i korthet att följande åtgärder kan komma att genomföras: Från Saltsjöbaden/Solsidan till Nacka anpassas stationerna till samma standard som idag gäller för Tvärbanan. Nya mötesspår byggs och nya fordon införskaffas. Vid Lugnet länkas Saltsjöbanan samman med Tvärbanan och fortsätter sedan runt Henriksdalsberget, via nya bytespunkten Danviks center, en ny högbro över Danvikskanalen och en nyinrättad station i Åsöberget till den nya stationen vid Slussen, som kommer att inrättas i berget under Katarinagaraget. Turtätheten kommer att öka från dagens 15-20 minuterstrafik till 10-minuterstrafik i rusningen. Antalet resenärer väntas öka från dagens 19 000 till drygt 25 000 påstigande en vanlig vardag. Projektet kan innebära att Saltsjöbanan stängs av under tre år och ersätts med busstrafik. Restiden med bussarna blir densamma som idag. En konsekvensanalys av att istället göra en etappindelad upprustning kommer att göras. Utbyggnaden planeras starta kring årsskiftet 2009/2010 och den nya banan kan då tas i drift kring årsskiftet 2013/2014. Beslut om att genomföra projektet i sin helhet fattas efter att systemhandlingar mm återrapporterats till SLs styrelse. Investeringen är inte finansierad. Mötesplats SL Vid ett flertal av SLs tunnelbanestationer finns idag hyresgäster som idkar olika typer av affärsverksamhet, t ex coffee shops, sko- och nyckelservice, frisörer, blomsteraffärer, pressbyråer och mycket annat. Affärsverksamheten utgör en service till SLs resenärer samtidigt som den ger hyresintäkter till SL. SL har i projektet ”Mötesplats SL” undersökt förutsättningarna att bygga om ett antal stationsuppgångar för att skapa särskilt attraktiva kundmiljöer med ett utökat service- och affärskoncept. Åtta stationsuppgångar har i projektet identifieras som särskilt lämpliga för ändamålet. De stationer som ingår i konceptet ”Mötesplats SL” kommer att utformas likt en modern detaljhandelsmiljö där stor vikt läggs vid färg- och ljussättning samt materialval. Stora glaspartier exponerar butikernas utbud, konstnärlig gestaltning ska sätta en unik prägel på varje station, digital information om samhällsnyttig service erbjuds och trevliga mötespunkter som är lätta att hitta till skapas vid varje station. Genom att bygga om ett antal stationer enligt detta koncept skapas utrymme för fler butiker och öppnar nya möjligheter till samarbete med etablerade affärskedjor. Ett större utbud av varor och tjänster ökar servicen till SLs resenärer, skapar en attraktiv miljö och ger större hyresintäkter för SL. Station Östermalmstorg, uppgång Birger Jarlsgatan har valts ut att byggas om enligt konceptet ”Mötesplats SL”. SLs styrelse beslöt idag att satsa 41,5 mkr på ombyggnaden. Beslutet förutsätter Landstingsfullmäktiges godkännande av tillägg till SLs investeringsbudget. Forcerad upprustning av Roslagsbanan Upprustningen av Roslagsbanan har skett i olika omgångar sedan mitten av 1990-talet. Nödvändiga omprioriteringar i SLs budget har reducerat upprustningstakten vilket lett till att delar av banan är i ett skick som medför trafikstörningar. SLs styrelse beslöt idag att den fortsatta upprustningen ska forceras och samordnas enligt samma koncept som användes vid upprustningen av Kårstagrenen 2006. Hela upprustningen beräknas vara färdig 2009. Stora insatser redan i sommar Från och med den 17 juni – 16 september kommer sträckan Rydbo-Österskär att stängas av för en omfattande och samordnad upprustningsinsats. Bland annat kommer stationerna Åkers Runö och Österskär att helt byggas om och ca 7 km spår med tillhörande kontaktledning att bytas ut. Ersättningstrafik kommer att köras med bussar under den aktuella tiden. Upphandling av reklamavtal SLs avtal med Clear Channel avseende nyttjanderätt till reklamplatser i SL-trafiken löper ut den 31 december i år. SLs styrelse gav idag SL i uppdrag att genomföra en upphandling gällande reklamavtal och underhåll av samtliga SLs reklamytor utom de i busskurerna. Utvärdering av inkommande anbud kommer att ske enligt följande kriterier: Årlig garantisumma till SL Rörlig ersättning till SL (procent av reklamintäkterna) Leverantörens organisation och kompetens av försäljning Leverantörens förmåga att tillsammans med SL utveckla ny teknik som kan användas för såväl reklam som information. Tillträdande leverantör kommer att kunna påbörja införsäljning under andra halvåret i år. Reklamytorna blir dock tillgängliga först den 1 januari 2008. För mer information kontakta Björn Holmberg, presschef SL 070-7861588

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100