SL-styrelsen idag: Rabatt för studenter och fritt fram för mobilprat, men svårare att fuska

I höst blir det billigare för studerande att resa med SL och förbudet mot att prata i mobiltelefon på vissa platser tas bort. Samtidigt ska det bli svårare att smita från att betala för sin resa. Billigare resor för studenter Från och med i höst blir det billigare för studerande att resa med SL. I avvaktan på att det nya biljettsystemet införs kommer studentrabatten erbjudas på två varianter av dagens terminskort, så kallade Studentkort: ett kort som gäller 6 augusti-31 december till ett pris av 2 000 kr ett kort som gäller 1 september-31 december till ett pris av 1 600 kr. Bägge korten ger 35 procent lägre pris jämfört med ordinarie 30-dagarskort. Motsvarande Studentkort kommer också att erbjudas för vårterminen 2008. På sikt kommer ett prenumerationssystem att införas för alla resenärer där månadsvisa delbetalningar görs via autogiro. Svårare att fuska Det ska bli svårare att smita från betalningen när man reser med SL; styrelsen tog idag beslut om en rad åtgärder mot fuskåkningen. SL ska påskynda arbetet med att införa så kallade slutna spärrlinjer vid alla stationer i tunnelbanan och försöket med öppen spärrlinje vid Slussen avbryts. Allt fler biljettautomater ska placeras ut i biljetthallarna och spärrarna ställs om så att det blir svårare att ta sig igenom dem utan biljett. SL kommer att sträva efter incitamentsavtal med trafikoperatörerna så att personalen stimuleras att sälja och kontrollera biljetter och samtidigt kommer biljettkontrollens omfattning och effektivitet att stärkas. Även möjligheterna att införa en utpasseringskontroll ska utredas. – Det kan finnas stora fördelar att hämta i ett ”check in/check out” –system. Dels skulle det bli svårare för dem som vill fuska, men samtidigt enklare för alla resenärer som betalar för sig, säger SLs vd Ingemar Ziegler. Fritt fram för mobiltelefoner Under hösten 2006 infördes ett förbud mot att tala i mobiltelefoner på vissa platser i SL-trafiken. De kundundersökningar SL genomfört visar att endast en av tio resenärer tycker att det blivit tystare sedan förbudet infördes medan fyra av fem SL-resenärer anser att det vore positivt eller egalt om SL tog bort förbudet. SLs styrelse beslöt idag att omgående avskaffa förbudet, och förbudsdekalerna kommer successivt att plockas ned. För mer information, kontakta: Björn Holmberg, presschef, SL 070-786 1588

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100