SL storsatsar på tillfälliga resenärer under sommaren

Engelska utrop i tunnelbanan, guidade turistturer bland konsten i tunnelbanan och ett nytt biljettsortiment för tillfälliga besökare. Det ingår i SLs projekt att göra trafiken mer tillgänglig för alla nytillkomna resenärer under sommaren.

SL och Stockholms stad inledde under förra året ett samarbete där man ska arbeta för att marknadsföra Stockholm som "The Capital of Scandinavia". I samband med detta har SL satt igång ett projekt som ska göra SL mer tillgängligt för tillfälliga resenärer. En del stockholmare har kanske redan noterat att engelska utrop har gjorts på valda platser i tunnelbanan när tåget anländer till större stationer. Detta test är en av satsningarna för att kommunicera med engelsktalande turister, men även biljetter och konstguidningar har utvecklats för de tillfälliga resenärerna.

Kort och konst

I sommar introducerar SL en färsk nyhet: engelsktalande guidningar av konsten i tunnelbanan. Vid 30 tillfällen mellan 24 juni - 30 augusti kommer SLs konstguider att erbjuda gratis konståkningar i SL-trafiken, för dem som har giltiga biljetter. Även guidningar på svenska kommer att hållas under samma period. Aktuellt program finns på sl.se/konstakningar, klicka på "tider och samlingsplatser".

SL har också utvecklat ett biljettsortiment, kallat "korttidskorten" som är skräddarsytt för tillfälliga resenärer. Korten är 24-, 72-timmarkort och 72-timmars pluskort. Det sistnämnda kortet, 72-timmars pluskortet innehåller även rabatter eller fritt inträde på olika attraktioner i Stockholm. Det nya sortimentet kan köpas från juni månad hos SLs alla försäljningsställen samt även på vissa hotell och färjeterminaler.

För mer information, kontakta:

Jarl Klang, försäljningschef SL

Eva-Britt Gullers, konstansvarig SL

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100