SL och Fortum säkrar biogas till bussarna

SL och Stockholm Gas AB har ingått avtal som innebär att Stockholm Gas kommer att leverera biogas till den nya bussdepå som SL nu bygger i Gubbängen. Biogasen ska användas som drivmedel till samtliga 90 bussar som kommer att trafikera depån, vilket kommer att bidra till en bättre miljö i Stockholmsregionen.

Att köra bussar på biogas är en nära nog optimal kretsloppslösning. Utsläppen av kväveoxid och partiklar är betydligt mindre från en biogasbuss än en dieselbuss. Biogasen tillför ingen ny koldioxid till atmosfären utan ingår i det naturliga kretsloppet. Att använda biogas som fordonsbränsle är en av de viktigaste miljöåtgärderna i Stockholm. Gasen produceras lokalt och distribueras i ledning direkt till SL; inga transporter som medför miljöpåverkan förekommer.

SLs miljömål är tuffa och tydliga; hälften av all busstrafik ska köras på förnybart bränsle vid utgången av år 2011 och år 2025 ska all busstrafik ha skiftat över till förnybart drivmedel. I år kommer SLs flotta av biogasbussar att öka från 81 till 129.

- I och med samarbetet med Stockholm Gas AB, säkrar vi tillgången till förnybart bränsle till den nya depån, vilket kommer att bidra till att SL kan fortsätta vara det m­est miljövänliga resealternativet och en föregångare på miljöområdet, säger Ingemar Ziegler, vd SL.

Stockholm Gas satsar på biogas som ett led i modernisering och miljöanpassning av gasförsörjningen i Stockholm. Biogas som drivmedel för fordon blir en ny verksamhet för bolaget.

- SL är en viktig kund när tillgången till biogas i Stockholm fördubblas genom vår försorg, säger Stockholm Gas AB:s vd Mathias Edstedt. En anläggning för produktion av biogas byggs i Skarpnäck. Råvaror blir olika jordbruksprodukter från närområdet och förbehandlat matavfall från stockholmarna.

­

Kontakt hos SL

Pressavdelningen

Kontakt hos Stockholm Gas:

Vd Mathias Edstedt

Kommunikationschef Inge Telander

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100