SL Access-förseningen - alternativ utreds i avvaktan på leverans

SLs styrelse har i dag sammanträtt och informerats om utvecklingen i projektet för det nya biljettsystemet, SL Access. - Vi är besvikna och irriterade över leverantörens förseningar. Om de inte skyndsamt rättar till bristerna kan en ny slutleverantör bli aktuell, säger SLs vd Ingemar Ziegler. I oktober visade tester av systemets mjukvara kvardröjande brister vilket föranlett SL att avvakta med att fastställa ett lanseringsdatum. Leverantören av systemet har i uppdrag att snarast rätta till systemets brister och återkomma till SL, som tills vidare håller inne delar av betalningen. - Vi är alla både besvikna och irriterade på leverantörens återkommande förseningar. Jag förutsätter att de nu skärper sig och levererar återstående delar så att vi kan ta det nya systemet i bruk under nästa år. I annat fall kan det bli aktuellt med en annan slutleverantör av de delar som leverantören ännu inte lyckats få ordning på. Självklart kommer vi redan nu att förbereda oss för ett sådant händelseförlopp även om en hävning av kontraktet idag inte är aktuellt, säger SLs vd Ingemar Ziegler. Projektet håller i dagsläget budget med god marginal. Den hårdvara som levererats, t ex kortläsare i spärrar och bussar samt försäljningsutrustning, är godkänd av SL. - Det är inte fråga om att vi kastat några pengar i sjön, men förseningar är olyckliga och irriterande. Både vi och våra resenärer kommer att ha stor nytta och glädje av SLs nya biljettsystem. Därför är det viktigt att vi så snart som möjligt får det i drift. - Självklart har jag hela tiden fortlöpande informerat styrelsen om händelsernas utveckling, säger Ingemar Ziegler. Det är naturligtvis betungande för både styrelsen och SLs organisation att hantera ett projekt som sedan flera år är behäftat med allvarliga leveransproblem. Genom vårt agerande under 2007 har vi tagit över initiativet. För mer information kontakta Maria Adolfsson Pressekreterare, SL 070-786 1550

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100